استاد موسوي گرمارودي در شب طنز از کتاب «دگرخند» گفت

 

به گزارش روابط عمومي دفتر طنز حوزه هنري سيد علي موسوي گرمارودي مهمان شب طنز شد.

سلسله برنامه‌هاي شب‌هاي هنر شبکه چهار سيما جمعه شب‌ها به طنز اختصاص دارد. در اين برنامه ناصر فيض و شهرام شکيبا با سيد علي موسوي گرمارودي درباره طنز و کتاب «دگرخند» ايشان گفتگو کردند.

گرمارودي از کتاب «دگرخند» گفت و به نکاتي درباره طنز و طنزپردازي اشاره کرد که در ادامه بخشي از آن‌را مي‌خوانيم:

«کتاب دگرخند را حدود بيست و يک سال پيش در عرض تقريبا يک سال و کمي شتابزده نوشتم و هنگامي که کتاب چاپ مي‌شد تاجيکستان بودم. حالا چاپ چهارم از ويرايش جديد آن منتشر شده است. اين مجموعه درآمدي کوتاه بر طنز، هزل و هجو است.

قريحه در شعر گفتن خدادادي است که به تفصيل در کتاب «جوشش و کوشش» به آن پرداخته‌ام. اين قريحه مثل استعداد آدم‌ها در آواز خواندن است. يکي دودانگ صدا دارد و يکي شش دانگ صدا دارد. در طنزنويسي هم همين‌گونه است. همان‌طور که شعر خودش به سراغ شاعر مي‌آيد؛ طنز هم بايد خودش به سراغ طنزپرداز بيايد.

طنز شاخه بسيار مهمي از ادبيات است و «دگرخند» اثري پژوهشي در حوزه طنز است. نيمي از آن درباره کليات طنز و تعاريف و نيمي ديگر نمونه‌هاي طنز در ادبيات است. در کليله و دمنه، تاريخ بيهقي، قابوس‌نامه، آثار مولانا و آثار بيشتر بزرگان ادبيات فارسي طنز وجود دارد.

در شرح و تعريف طنز مي‌توان گفت که: تراژدي يعني فراتر از واقعيت و کمدي يعني فروتر از واقعيت. در ادامه اين تعريف به تمامي نظرها در اين‌باره از سقراط تا برگسون در کتاب اشاره شده‌است.

به طنز، حکمت شادان مي‌گويند. يعني حکمت دارد و شادي آفرين است.

در اين مجموعه طنز، هزل، هجو تعريف شده و زير مجموعه‌هاي آن معرفي شده‌است. »

گرمارودي در پايان از ارجمندي و کم نظير بودن آثار زنده‌ياد ابوالفضل زرويي نصرآباد گفت و يادش را گرامي‌داشت.

گفتني است که امير قيمشي تهيه کنندگي «شب طنز» را برعهده دارد. در بخش‌هاي ديگري از اين برنامه مهدي فرج اللهي از آخرين اخبار دنياي طنز و شوخ طبعي گفت و صابر قديمي کتاب قمپز را معرفي کرد.

قمپز، مجموعه اشعار طنز شاعران و طنزپردزان قم و محفل طنز قمپز است که توسط عباس احمدي گردآوري شده و به همت دفتر طنز حوزه هنري و انتشارات سوره مهر منتشر شده‌است.

لازم به ذکر است که شب طنز جمعه شب‌ها ساعت ۲۳ از شبکه ۴ سيما پخش مي‌شود.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311304
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.