آموزش های محیط زیستی؛ لطفا با دقت بخوانید

آموزش های محیط زیستی؛ لطفا با دقت بخوانید

نویسنده: الهه ایزدی

۶ بهمن روز جهانی آموزش محیط زیست است. به این بهانه تعدادی آموزش مفید آماده کرده‌ایم که تقدیم می‌کنیم.

آموزش های محیط زیستی؛ لطفا با دقت بخوانید

۱- وقتی کنار دریا یا وسط جنگل می‌روید، مثل آدم‌هایی که صد سال از شنیدن موسیقی محروم بوده‌اند، صدای ضبط ماشین را تا خرتناق زیاد کنید. گاز بدهید و یک‌دفعه دستی بکشید. تا می‌توانید برای موجودات دریایی، زمینی و هوایی آلودگی صوتی ایجاد کنید، آن‌ها را بترسانید و از محل زندگی‌شان فراری دهید. فراموش نکنید که شما اشرف مخلوقاتید و همه موجودات زیردستان شما هستند؛ قدرتتان را نشان دهید.

۲- الان همه کمردرد و پادرد دارند. چرا برای برداشتن یک زباله ناقابل خودتان را اذیت می‌کنید؟ آن‌ها را در طبیعت رها کنید. بالاخره یک آبی، بادی، خاکی، چیزی می‌آید و آن‌ها را جمع یا مدفون می‌کند. حتی می‌توانید بعدها از صحنه گروتسک گنجشکی که نوکش داخل یک در بطری گیر کرده یا یک ماهی که توی کیسه نایلونی رفته و نتوانسته بیرون بیاید، عکس‌های جالبی بگیرید. آن‌ها را با هشتگ محیط زیست در فضای مجازی منتشر و لایک جمع کنید.

۳- اگر بچه کوچک دارید و به پارک می‌روید، حتما با شاخه‌های درختان تاب درست کنید. اجازه دهید بچه‌هایتان از الان با کارکردهای اساسی درختان در پارک‌ها آشنا شوند. تامین تاب ارگانیک و طبیعی، یکی از این کارکردهاست.

۴- حتما می‌دانید که اگر روی تخته سنگ یا تنه درخت چیزی حک کنید، تا سالیان سال باقی می‌ماند. پس از این فرصت استفاده کنید و نامتان را جاودانه کنید.

۵- گل‌ها برای لذت بردن شما آن‌جا هستند. فلذا هر جا گل زیبا یا خوشبویی دیدید، بچینید. این‌طوری دست به شخصی‌سازی زده‌اید و تا ساعت‌ها می‌توانید از دیدن و بوییدنش لذت ببرید.

۶- برای این که برگ‌های ریخته‌شده و خاکِ نشسته در حیاط خانه را تمیز کنید، از شلنگ آب استفاده کنید. برای حرکت دادن هر برگی و رساندنش به خط پایان تا می‌توانید از جانِ آب مایه بگذارید تا امتیاز این مرحله را کامل بگیرید.

۷- مگر ماشین کثیف با یک سطل آب و دستمال تمیز می‌شود؟ این قرتی‌بازی‌ها برای فیلم‌هاست. ماشینتان را گربه‌شور نکنید! شلنگ آب را قشنگ رویش باز کنید و تا ماشین طهارت نگرفته آن را نبندید.

۸- مگر وقت اضافی دارید که بنشینید زباله‌ها را تفکیک کنید؟ تفکیک زباله برای آدم‌های پول‌دار است که خانه‌های بزرگ دارند. مگر آشپزخانه و کابینت‌ زیر سینک چقدر جا دارد که بخواهید دو تا سطل مجزا هم آن‌جا بگذارید؟ تر و خشک را با هم قاتی و یک کاسه کنید تا جای کم‌تری بگیرد.

۹- این همه ماشین توی خیابان است، یکی‌ش هم ماشین شما! اگر می‌خواستید با وسایل نقلیه عمومی جابه‌جا شوید، چرا این‌قدر هزینه کردید؟ حالا مثلا دو تا ماشین کم‌تر توی خیابان باشد، هوا تمیز می‌شود؟ این‌ها همه کار خودشان است!

۱۰- چرخ‌های تولید کشور را به حرکت دربیاورید. توی کویر هندوانه بکارید و توی شمال، جو. برای حرف‌های کارشناسان محیط زیست تره یا سایر سبزیجات را هم خرد نکنید. دلشان هم بخواهد که دارید کار تولیدی می‌کنید.

۱۱- هر پرنده، خزنده‌ یا چرنده‌ای که دیدید و پسندیدید را بگیرید و به‌عنوان سوغات سفر به خانه بیاورید. سعی کنید زنده بگیریدشان، ولی اگر نشد هم خودتان را ناراحت نکنید. بالاخره هر شکستی مقدمه پیروزی است.

تا چند تایشان لت‌و‌پار نشوند یاد نمی‌گیرید که چطور زنده‌گیری کنید. سعی کنید از گونه‌های خیلی نادر و ترجیحا در حال انقراض باشند تا حسابی جلوی دوست و آشنا پز بدهید.

۱۲- مگر آدم با پنج دقیقه حمام کردن تمیز می‌شود؟ تا لپتان گُل نینداخته، نوک انگشتانتان پیر و چروک نشده و موقع دست کشیدن روی سر و بدنتان، صدای جیریق از آن‌ها درنیامده، از حمام بیرون نیایید.

۱۳- هر وقت عشقتان کشید به باغچه آب بدهید. معمولا سر ظهر که آفتاب صاف توی کله آدم می‌تابد، آب‌بازی با شلنگ خیلی کیف می‌دهد. چهار دقیقه درختان را آب بدهید و دو دقیقه روی سر خودتان به‌صورت فواره‌ای آب بگیرید تا سرحال بیایید.

۱۴- درجه شوفاژ یا شعله بخاری را تا آخر زیاد کنید. باید توی خانه خودتان راحت باشید.

اگر قرار باشد توی خانه هم لباس گرم بپوشید یا جوراب پایتان کنید که دیگر راحت نیستید! سوخت را برای سوزاندن و انرژی را برای مصرف کردن گذاشته‌اند. از هر چیزی در جای خودش استفاده کنید و خودتان را از مواهب زندگی محروم نکنید.

۱۵- حتما رسید و بلیط‌های کاغذی تهیه کنید تا اگر اینترنت قطع یا شارژ موبایلتان تمام شد، لَنگ نمانید. بی‌خود عذاب وجدان نگیرید. پنج سانتی‌متر کاغذ اصلا عددی نیست که به چشم بیاید.

با دانستن این نکات، از طبیعت و محیط زیست، بیشتر لذت ببرید.

پایان

برای مطالعه سایر مطالب اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317146
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.