گروه نمايش طنز براي حوزه هنري تشکيل مي‌دهيم

به گزارش پايگاه دفتر طنز ناصر فيض رئيس دفتر طنز حوزه هنري و دبير هفتمين جشنواره سراسري طنز مکتوب تغييرات اين دوره از جشنواره را تشريح کرد.

جايگزيني نمايش‌نامه با فيلم‌نامه
ناصر فيض، رييس دفتر طنز در گفتگو با خبرنگار سايت دفتر، جايگريني رشته نمايشنامه را به جاي فيلمنامه، مهم‌ترين تغيير جشنواره طنز مکتوب در سال جاري عنوان کرد و افزود: ترجيح داديم امسال به جاي فيلمنامه، نمايشنامه داشته باشيم. در سال‌هاي گذشته آثار رسيده در بخش فيلمنامه خيلي راضي کننده نبود و فيلمنامه‌ها جز در موارد معدود انتظاري را که داشتيم برآورده نکرد. 

وي درباره ورود مجدد رشته فيلمنامه به جشنواره اظهار کرد: براي قوت يافتن فيلمنامه‌هاي طنز، امسال اقدام به برگزاري کارگاه فيلمنامه کرديم و  قرار است آخر سال اين کارگاه منجر به ساخت دو فيلم بلند شود. اگر خروجي اين کارگاه موفق باشد، مي‌توانيم سال بعد دوباره بخش فيلمنامه را راه اندازي کنيم. اما درحال حاضر بهتر است کمي به مباني بپردازيم.

فيض تصريح کرد: از سوي ديگر هزينه اجرا شدن نمايشنامه‌ها کمتر است و به راحتي مي‌توان از نمايشنامه‌ها براي رفتن روي صحنه حمايت کرد. همچنين سعي مي‌کنيم با نويسندگان نمايشنامه‌هاي برگزيده مرتبط باشيم تا در طول سال نمايشنامه‌ها روي صحنه آورده و ديده شوند. حتي بعد از جشنواره شاخص‌ها را انتخاب و گروه نمايشي طنزي را تشکيل خواهيم داد تا حوزه هنري يک گروه نمايشي مختص خود را داشته باشد.

افزون بخش «کوتاه‌نوشت»
رييس دفتر طنز همچنين اضافه شدن بخش «کوتاه‌نوشت» را ديگر تغيير در هفتمين جشنواره طنز مکتوب اعلام و اظهار کرد:  با توجه به گسترش شبکه‌هاي اجتماعي و توسعه نوشتارهاي کوتاه  و ميني‌مال در اين شبکه‌ها اين نياز و ضرورت احساس شد که اين بخش از طنزهاي کوتاه که با نگاه‌هاي خلاقانه‌اي توليد مي‌شوند نيز  وارد هفتمين جشنواره طنز مکتوب شوند.

وي افزود: کاريکلماتور نيز جايگاه خودش را دارد اما درهر صورت قابل برابري با داستان و شعر طنز نيست و نمي‌توان در اين جايگاه با کاريکلماتور برخورد و آثار را داوري کرد. همچنين اين رشته متقاضيان زيادي هم دارد و از همين رو براي حفظ اين رشته و توان برابري آن با ساير رشته‌ها، قرار شد بخشي با عنوان کوتاه نوشت به جشنواره اضافه کنيم تا علاوه بر کاريکلماتور، هايکو و طرح و داستانک نيز در جشنواره شرکت داده شوند.

اعتماد دفتر طنز به شرکت‌کنندگان
فيض همچنين در پاسخ به اين سوال که اگر شخصي مولف اثر نبود و به عنوان برگزيده انتخاب شد، دفتر طنز چه برخوردي با وي خواهد داشت، تصريح کرد: ما در درجه اول شرکت کننده را فردي فرهنگي مي‌دانيم و ناگزير به اعتماد هستيم. مي‌گوييم فرد شرکت کننده کسي که دست به قلم مي‌برد و نمي‌تواند اثر ديگري را به نام خود ارائه دهد. اگر چنين کسي هم پيدا شد جايزه او را باطل مي‌کنيم. اغلب هم قبل از اهداي جايزه صاحب اصلي اثر پيدا مي‌شود. حتي ممکن است در سايت اعلام کنيم صاحب اين اثر شخص ديگري است. همانطورکه  سال‌هاي قبل يکبار اين کار را کرديم.

توجه بيشتر به داوري
وي همچنين درباره داوري آثار تاکيد کرد: امسال به داوري توجه و دقت بيشتري مي‌شود. اين حرف به اين معنا نيست که سال‌هاي پيش اين دقت نبوده است. اما امسال اين دقت بيشتر است و وقتي داور جمع بندي نهايي خود را فرستاد، يک روز هم تعيين مي‌شود تا برنده‌هاي نهايي توسط خود داورها انتخاب شود.

گفت‌وگو: ليلا باقري ـ دفتر طنز /

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=312107
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.