زرويي نماينده طنز ايران

 

ناصر فيض، درباره ويژگي شخصيتي زنده‌ياد زرويي نصرآباد گفت: زرويي نصرآباد با مراعات انصاف، اخلاق و کرامت انساني نماينده واقعي طنز ايران است. او با تسلط بر همه گونه‌هاي ادبي در عمر کوتاهش دستاوردهاي بزرگي را براي ادبيات کشور به ارمغان آورد.

ناصر فيض، رئيس دفتر طنز حوزه هنري، درباره شخصيت مرحوم ابوالفضل زرويي نصرآباد گفت: بسياري از شاعران و نويسندگان شبيه به نوشته‌ها و افکارشان نيستند. ابوالفضل زرويي نصرآباد جزو نادرترين افرادي بود که به آنچه مي‌نوشت اعتقاد داشت. اينکه بسياري در سخنراني‌هاي خود تاکيد مي‌کنند که او انساني متعهد بود، به‌راستي که زرويي نصرآباد متعهد به خيلي از چيزها بود. او متعهد به اخلاق و صفات پسنديده بود. او متعهد به رعايت همه خوبي‌ها بود؛ رفتارهايي که همه پارامترها براي خوب بودن انسان با آن‌ها تعريف مي‌شود. زرويي نصرآباد کسي بود که از عنصر طنز به عنوان يک ظرفيت استفاده مي‌کرد. او به واسطه شناختي که ادبيات فارسي و ظرايف آن داشت، دست به خلق آثاري زد که به معناي واقعي ماندگار است.

او ادبيات را به‌خوبي مي شناخت و از اين شناخت براي اثرگذاري بيشتر و عميق‌تر بر روي مخاطب استفاده مي‌کرد. او مي‌دانست که چگونه بايد معنا و محتواي جدي را با زبان طنز بيان کند، اتفاقا در مورد موضوعات ريشه‌اي و جدي بشري براي جلوه بيشتر، آذين دادن بيشتر به سخن، جذب مخاطب و ديده شدن به سراغ طنز مي‌رفت. اما زماني که به اصل ماجرا رجوع مي‌کرديم مي‌ديديم که دغدغه زرويي نه يک موضوع طنز بلکه يک مسئله کاملا جدي و قابل توجه بوده است. در آثار زرويي نصرآباد شاهد دفاع از کرامت و شرافت انساني بوديم. او اگر مي‌خواست به مسئله‌اي بتازد، ادب را رعايت مي‌کرد. به‌شدت انصاف را مد نظر داشت و به هيچ عنوان به قصد مضمحل کردن يک جريان يا يک فرد خاص دست به قلم نمي‌زد.

او زماني دست به قلم مي‌برد و زماني وقت صرف مي‌کرد که اميد اصلاح داشته باشد. او وقتي احساس مي‌کرد که جامعه بايد در جريان يک مسئله قرار بگيرد و آن مسئله زشت است. دست به کار مي‌شد و به اميد اصلاح آن زشتي شعر يا مطلبي را مي‌نوشت. او کاري مي‌کرد که سوژه‌ها با ديدن آن متن شرم کنند و دست از آن کار ناپسند بردارند. اين بسيار هدف والايي است. وقتي مي‌گويند که قلم مقدس است چون به اين ظرايف و موضوعات دقت مي‌کند مقدس است، براي اينکه به دنبال آنچه که دل و هواي نفس مي‌خواهد نمي‌رود. اگر چنين اتفاقي رخ دهد و نويسنده نه براي خودش بلکه براي جامعه خود وارد عرصه مي‌شود مي‌توانيم به او بگوييم که اين نويسنده متعهد است، حال اگر در هر جايگاهي قرار گيرد، اين تعهد سبب رشد و پاک شدن بدي‌ها و زشتي‌ها خواهد شد.

زرويي به‌شدت به اعتقاداتش پايبند بود. او به‌شدت نسبت به دغدغه‌هاي خودش متعهد ماند، همين تعهد اوست که او را نسبت به همه چيز متمايز مي‌کند. او وارد عرصه جدي مي‌شود، درباره ارزش‌هاي ديني شعر مي‌سرايد، قصيده او درباره حضرت عباس به‌شدت قابل توجه و تاثيرگذار است و اگر اين شاعر در دوران ديگري بود قطعا مورد توجه منتقدين قرار مي‌گرفت و به‌شدت درباره او سخن مي‌گفتند. زرويي نصرآباد با مراعات انصاف، اخلاق و کرامت انساني نماينده واقعي طنز ايران است. او با تسلط بر همه گونه‌هاي ادبي در عمر کوتاهش دستاوردهاي بزرگي را براي ادبيات کشور به ارمغان آورد.

گفتني‌ست؛ مراسم يادبود چهلمين روز درگذشت زنده‌ياد زرويي نصرآباد چهارشنبه ?? دي‌ماه در حوزه هنري برگزار مي‌شود.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=312778
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.