اگر شاخ‌های مجازی بگذارند…

اگر شاخ‌های مجازی بگذارند…

گفت‌وگویی که نشریه مهر ویژه‌نامه نمایشگاه کتاب با عباس حسین‌نژاد مدیر دفتر طنز حوزه هنری انجام داده و در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه در این نشریه منتشر شده است:

خنده نیاز روز جامعه‌ی ماست و شما در دفتر طنز یک دنیا خنده خلق کردید، فکر می‌کنید چه قدر به داد این معضل رسیده‌اید؟

نمی‌توان برای این موضوع اندازه تعیین کرد و گفت مثلاً ما فلان‌قدر مردم را خنداندیم اما می‌توان گفت که تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مردم را با طنز سالم آشنا کنیم. البته اگر شاخ‌های! مجازی بیشتر از این سلیقه مخاطب را تغییر ندهند.

شما هم شعر و هم داستان کار می‌کنید. در این بین بیشتر چه محتواهایی را انتخاب می‌کنید؟ یعنی با چه معیار و نگاهی دست به انتخاب می‌زنید؟

این روزها اقبال مخاطب بیشتر به سمت نثر و داستان است اما اگر نظر مرا بخواهید خودم بیشتر شاید از شعر لذت ببرم.
البته شعر طنز بیشتر در شنیدن لذت دارد و داستان در خواندن!

دایره مخاطب محتواهای شما چه کسانی هستند؟

از کودکان و نوجوانان گرفته تا جوانان و بزرگسالان و دانشجویان و بی‌کاران و مسئولان دایره مخاطبان ما را تشکیل می‌دهند. حتا به تازگی قصد داریم مخاطب را با طنز بین‌المللی و مخاطب خارجی را با طنز فارسی آشنا کنیم. از این رو در برنامه در حلقه رندانی که فروردین‌ماه برگزار شد با دعوت از دکتر آیت حسینی استاد دانشگاه کمی از طنز ژاپنی و کتاب تازه ایشان که درباره شعر طنز ژاپنی بود صحبت کردیم.

چقدر تلاش کردید طنز فاخر ارائه بدید و اصلا طنز فاخر که مدام از آن می‌گویند چیست؟

شاید نتوان طنز فاخر را تعریف کرد. چون هرکس تعریف خودش را ارائه می‌کند در حالی که طنز فاخر یک مفهوم است و مفاهیم این چنینی را نمی‌توان در چند خط تعریف کرد. اما می‌توان طنز را به دو بخش رسمی و غیررسمی تقسیم‌بندی کرد. طنز رسمی طنزی است که علمی و تکنیکی است و می‌توان خانواده! را در لذت بردن آن سهیم کرد؛ اما طنز غیررسمی طنزی است که با استفاده از هر روشی، حتی بدون رعایت اصول طنزنویسی و فقط با دست‌آویز قرار دادن موضوعات غیرمتعارف و حتی بی‌تربیتی!، قصد خنداندن و دیده شدن را دارد.

فضای نمایشگاه کتاب چقدر برای ارائه کار شما موثر است؟ و چطور از این ظرفیت بهره می‌برید؟

من خودم به شخصه دوست دارم نمایشگاه کتاب محلی برای دیدار با نویسندگان و اهالی فرهنگ و آشنایی با مخاطبان باشد و فروش کتاب به کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور سپرده بشود. اما خب از این مدل برگزاری نمایشگاه هم باید برای نزدیکتر شدن به مخاطب کمال استفاده را برد. ما هم برنامه‌هایی داریم که می‌توانید برای آشنایی بیشتر به صفحات مجازی ما مراجعه کنید، این‌طور شاید کتاب طنز هم جایزه گرفتید.

اگر کسی در این فضا بخواهد کار کند، جا برای ورود افراد جدید دارید؟ برای این اتفاق چطور می‌توانند با شما ارتباط بگیرند؟

ما در این چند ماه در هر برنامه و مراسمی که حضور داشتیم اعلام کردیم که به شدت از حضور علاقه‌مندان به طنز در دفتر طنز استقبال می‌کنیم و حتی شعار تازه خود را «ورود برای عموم آزاد است» قرار دادیم. هرکس که فکر می‌کند در حوزه داستان و شعر و نثر و کتاب و نمایشنامه طنز حرفی برای گفتن دارد می‌تواند از طریق پل‌های ارتباطی دفتر طنز با ما تماس بگیرد.
آدرس سایت ما daftaretanz.ir است و واتساپ ما هم با شماره ۰۹۳۳۰۲۶۳۱۷۳ به صورت ۲۵ ساعته (بچه‌های ما یک ساعت زودتر بیدار می‌شوند!) آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به علاقه‌مندان طنز است. در فضای مجازی هم هر شبکه اجتماعی را باز کنید و اسم دفتر طنز را جست‌وجو کنید ما هستیم.

و یک سوال شخصی‌تر، اگر شخصیت‌های کتاب‌ها هم قرار بود در نمایشگاه حضور داشته باشند دوست داشتید کدام شخصیت از کدام کتاب باشد؟ و جای کدام‌ها خالی است؟

دوست داشتم برخی از شخصیت‌های زیبای کتاب‌ها و داستان‌های ایرانی (زیبا در اینجا کنایه از عاقل و دانشمند است!) بیایند به نمایشگاه کتاب و با هم برویم سیب‌زمینی سرخ کرده و همبرگر بخوریم و با هم غم زمانه را کنار بگذاریم و درباره راهکارهای بهتر شدن اوضاع با طرح‌های جدید و خوش‌درآمد حرف بزنیم.

پایان

گفت‌وگو: هانیه علی‌نژاد

برای مطالعه سایر گفت‌وگوها اینجا را بخوانید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=315448
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.