واقعا اسم مهمه؟

واقعا اسم مهمه؟

نویسنده: علیرضا عبدی

در این برهه حساس و خیلی کنونی، شاهد یک‌سری اسم‌هایی هستیم که برای پی‌ بردن به جنسیت بچه، باید جنسیت بچه را از پدر و مادر طرف بپرسیم.

مثلاً آدرین. اسم پسر است یا دختر. پسر؟ خب حالا اگر یک الف بگذاریم می‌شود آدرینا و اسم دختر؟ یعنی برای همه اسم‌ها این صادق است؟

هوشنگ اسم‌ پسر است و هوشنگا‌ اسم دختر. خیلی هم عالی. قانع‌کننده بود.

سال ۸۹ و ۹۰ را باید به یاد داشته باشید. هرکس به دنیا می‌آمد، از پدر و مادرش می‌پرسیدند، به سلامتی بچه‌تان پسر است یا ستایش؟

یعنی اوضاع جوری شده بود که ثبت‌احوال به‌صورت پیش‌فرض، چندین شناسنامه ستایش روی هم دپو کرده بود که با مراجعه اولین دختر نوزاد، نام پدر و مادر را در شناسنامه فیکس می‌کرد و شناسنامه را تحویل می‌داد.

البته استثنائاتی هم وجود داشت. یعنی اسم‌ ستایش این‌قدر گرفت که گاهی هرکس به دنیا می‌آمد، چه دختر و چه پسر، اسمش ستایش می‌شد.

واقعا اسم مهمه؟

یا گاهی مواجهیم با اسم‌هایی که خیلی تک و خاص است. مثلاً اِشناخدوس.

معنی‌اش چیست؟ یک‌ نوع گل است که فقط سه روز از سال در یک جزیره‌ای دورافتاده حوالی نپال می‌روید. خیلی هم خوشبوست ولی کسی تابه‌حال نه دیده و نه شنیده و نه بوییده!

این گل می‌شود مثال شخصی خارجی که نام گلی ایرانی را به روز فرزند خودش می‌گذارد: شبدر. حالا هرچه به او بگوییم در کشور ما، این گل را فقط خر می‌خورد که باورش نمی‌شود! اما… .

هر که هستی باش!

قانون لگاریتم‌های تکراری، اولین بار توسط A. Y. Khinchin (به فارسی سخت: خین‎چین) در سال ۱۹۲۴ و بعدها، در سال ۱۹۲۹ به وسیله A. N. Kolmogorov (به فارسی: کولموگوروف) به صورت کامل‎تری بیان شد.

همچنین ریشه این قانون به یک مسئله خاص در نظریه اعداد بازمی‌گردد. (که تقریباً به ما مربوط نیست.) هدف از آوردن این قانون، اشاره به اسامی زیبای این دو بزرگوار است.

شما نباید اعتماد به نفس خودتان را از دست بدهید. شما با هر اسم و فامیلی‌ای که هستید می‌توانید ریاضی‌دان شوید. فقط کافی است که قضیه‌ای از خودتان تولید کنید. حتی می‌توانید قضیه‌ای تولید کنید‌ بدون دخالت مغز. همین.

ما و‌ اونا!

ما اگر فامیلی‌مان «شوستاکوویچ» بود، در بهترین حالت، سیم‌کش اداره جنگل‌داری و آبخیزداریِ مسکو در حکومت استالین می‌شدیم یا نه، شاطر نانواییِ سر خیابون اسکلوویچ در شهر سن‌پترزبورگ.

ولی دیمیتری شوستاکوویچ (۱۹۰۶-۱۹۷۵) شد یکی از غول‌های موسیقی جهان. کلا اسم و فامیل زیاد برای اهالی شوروی سرنوشت‌ساز نیست. چنان که فامیلی اصلی استالین هم «جوغاشویلی» بود!

واقعا اسم مهم نیست. مهم شمایی که روی فرزندت اثرگذاری.

پایان

برای مطالعه سایر مطالب اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=319056
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.