عمران صلاحی شاعری با ذوق و طنازی اصیل

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه طی پیامی که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد؛ نوشت:

 

مرحوم «کیومرث صابری فومنی»، گل‌آقا جان تاریخ طنز ایران، از تعبیر «گریه قاه قاه» برای طنز استفاده می‌کرد، تعبیری جانانه و دقیق که نشان می‌دهد طنز در ورای صورت ظاهر خود که معمولاً سبب می‌شود لبخند بر لب بیاید، در باطن تلنگری به اندیشه انسانهاست و در ذات خود برای تأمل بیشتر است.

 

طنز ماندگار، همان طنزی که فراتر از به ‌اصطلاح «بگو بخند» است، همواره از تضادها استفاده می‌کند و با نیتی خیرخواهانه و جهت اصلاح کژی‌ها، این تضادها را به گونه‌ای شکل می‌دهد که خنده بر لب یکی از نتایج ابتدایی آن و برگشتن به مسیر درست، هدف غایی آن است و همین، طنز را از هزل، لودگی و هجو متمایز می‌کند.

 

تاریخ ادبیات ما از عبید زاکانی تا معاصران نام‌آشنا، طنزنویسان صاحب سبکی داشته که گنجینه‌ای از نکته و اشارت‌های لطیف ونازک‌اندیشانه فراهم آورده‌اند.

 

در میان معاصران، مرحوم «عمران صلاحی» از جمله طنزپردازان مولفی است که بارها ما را میهمان گریه‌های قاه قاه خود کرده است. وی شاعری با ذوق و طنازی اصیل که قالب‌های نظم و نثر را به خدمت طنز درآورده بود و طنز منحصر به فرد و امضاداری از خود به جای گذاشت که بیش از آنکه در پی خنداندن باشد، در آثارش عنصر تضاد و «ناگهانی بودن» را ترکیب می‌کند و تلنگر استادانه‌اش را به ذهن می‌زند.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=314639
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.