کشف استعداد‌هاي طنزنويسي را از نوجواني آغاز کنيم

 

به گزارش روابط عمومي دفتر طنز حوزه هنري علي زراندوز طنزپرداز شناخته شده کشور مهمان ويژه صد و پنجاه و پنجمين شب شعر طنز در حلقه رندان شد. وي بر صندلي قرمز «در حلقه رندان» نشست و داريوش کاردان مجري اين برنامه با او گفتگو کرد.

زراندوز درباره نحوه ورود خود به حوزه طنز گفت: وقتي يازده ساله بودم، روزي پدرم مجله گل آقا را خريده بود و آن زمان جمهوري شوروي به‌تازگي از هم پاشيده بود و من اين را به عنوان سوژه يک کاريکاتور انتخاب کردم و کشيدم و براي نشريه گل آقا فرستادم. اين طور بود که در سال ۷۱ و در يازده‌سالگي اولين کار من در اين هفته‌نامه منتشر شد.

اين نويسنده در پاسخ به اينکه به کداميک از حوزه‌هاي نظم، نثر و کاريکاتور علاقه‌مند است؟ گفت: بعدها که فهميدم در کاريکاتور استعداد ندارم، آقاي کيومرث صابري جلسه‌اي گذاشتند و براي من و چند نفر از دوستان فضايي را فراهم کردند تا در نوشتن نثر طنز همکاري کنيم.

 گل آقا در سال‌هاي فعاليت خود دوره‌هاي فراز و نشيب را طي کرده‌است. براي مثال در دوره حضور زنده‌ياد ابوالفضل زرويي نصرآباد با ستون‌هاي ابداعي او، بخش نثر به اصطلاح تکاني خورد. من نيز سعي کردم شاخه‌هاي مختلف را در اين مجله دنبال کنم.

در زمينه نوشتن کتاب تنبل بوده‌ام و بيشتر در نشريات و مطبوعات نوشته‌ام. علاقه‌اي به اينکه کارهاي مطبوعاتي‌ام در قالب کتاب چاپ شود، هم ندارم. به نظرم نوشته‌هاي مطبوعاتي تاريخ مصرف خاصي دارند.

وضع کنوني جامعه ما شبيه غذاهايي است که آخر هفته بعضي مادران از ته‌مانده‌هاي غذاهاي روزهاي قبل مي‌پزند! اوضاع طوري است که همه از اينکه شب سالم به خانه مي‌رسيم، احساس رضايت مي‌کنيم!

بسياري از کساني که از سنين نوجواني با حضور در نشريه گل آقا استعداد  خود را کشف کردند يا کشف شدند، اکنون به جايگاهي رسيده‌اند. بنابراين مهم است که از اين دوران به فکر بچه‌ها باشيم.

زراندوز در پايان متني را با عنوان «نامه پوتين به عباس جديدي» براي حاضران خواند و شرح داد که اين اثر در سال ۱۳۹۵ نوشته و منتشر شده‌است.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311118
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.