مطالعه براي طنز نويس از نان شب واجب‌تر است

درباره شاعر:

عباس احمدی، متولد شب یلدای ۱۳۵۷ در تهران و هم اینک ساکن قم است. دکترای منابع طبیعی دارد و ۱۳ سالی می‌شود که عضو هیئت علمی دانشگاه است. به شعر طنز به طور جدی از زمان دانشجویی روی آورده اما علاوه بر شعر طنز در غالب زمینه‌های شعری مانند دفاع مقدس، اعتراض، اجتماعی و حتی عاشقانه نیز دستی بر آتش دارد. شعر را از زمین‌های خاکی شروع کرده!! و همچنان در همین زمین‌ها ادامه می‌دهد. در حوزۀ ادبیات جدی و طنز بیش از ۱۰ کتاب تالیف کرده که از آن جمله‌اند: مخزن‌الاشرار، مثنوی دانشجویی، دانشگاه‌نامه، کلمن راز، جمله‌های معترضه، پایین پای دریا و…

در بیش از ۷۵ جشنوارۀ ادبی کشوری برگزیده شده است؛ من‌جمله چند دوره برگزیدۀ جشنوارۀ طنز مکتوب و سوره.

* از قم چه خبر؟ البته منظورمان اوضاع طنز قم است!

قم که امن است و اهالیش دعاگو هستند

از برِ طنز و ادب هم به هیاهو هستند!

اگر منظورتان طنز مکتوب است باید اشاره کنم به لطف خدا از سال ۹۰ به این سو حرکت‌های خوبی توسط حوزۀ هنری انقلاب اسلامی قم انجام گرفته و برنامه‌هایی چون برگزاری دو دوره جشنوارۀ طنز سوهان روح، برپایی کارگاه‌های طنز و نیز بیست و هشت جلسه محفل طنز قمپز که با حضور طنزپردازان بنام کشور اتفاق افتاده است، در تثبیت وضعیت طنز منظوم و منثور در قم تاثیرات مطلوبی داشته است و باعث شده دستگاه‌های اجرایی دیگر مانند شهرداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و هلال احمر -هر چند به صورت موضعی- در این امر خداپسندانه! مشارکت نمایند و صدا و سیمای استان هم پوشش خوبی از اخبار برنامه‌ها ارائه داده است. خوشبختانه طنزنویسان قمی در عرصۀ کشوری هم درخشش داشته‌اند. به عنوان مثال در جشنوارۀ سراسری طنز سوره در سال ۹۳ و  ۹۵ و نیز جشنوارۀ ملی طنز اراک و ایران ساخت در سال ۹۵ رتبه‌های خوبی از آنِ قمی‌ها شد. ورود طنزسرایان قم به مطبوعات نیز اتفاق مبارکی است که امیدوارم پررنگ‌تر شود.

* از جشنوارۀ طنز «سوهان روح» برایمان بگویید.

این سومین دورۀ جشنوارۀ سوهان روح است که به طنز مکتوب استان قم اختصاص دارد و حوزۀ هنری استان قم متولی آن است. بنده هم افتخار دبیری آن را دارم. دفتر طنز حوزۀ هنری کشور و نیز سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم هم از حامیان این رویداد ادبی هستند که انشااله قرار است در بیست و سوم شهریور ماه جاری آیین اختتامیۀ آن با حضور طنزپردازان برگزار شود.

 

* دوره‌های قبلی جشنواره چه خروجی و دستاوردی داشت؟

برای بنده که دستاورد مالی خاصی نداشت!! ولی بحمدالله باعث بروز و ظهور استعدادهای نهفته در زیر خاکستر! بچه‌های قم شد. به گونه‌ای که خیلی از این دوستان اکنون به طنزنویسی به شکل جدی روی آورده‌اند. کما اینکه با وجود حساسیت‌های موجود در شهر مقدس قم، فرصتی برای بچه‌های طنزنویس مهیا شد که آثار خود را عرضه کنند.

 

* دورۀ سوم جشنواره در چه مرحله‌ای است؟ اوضاعش خوب پیش می‌رود؟

به لطف خدا به لحاظ کمی و کیفی آثار خوبی به دبیرخانه عاید! و واصل شده و یک هفته‌ای می‌شود که این آثار را برای انتخاب آثار برتر به دست داوران محترم رسانده‌ایم. تلاش کردیم از داوران جوان مثل ناصر فیض!، امید مهدی‌نژاد، علیرضا لبش و سعید سلیمانپور استفاده کنیم. سعی داریم کتاب آثار و نیز ویژه‌نامه جشنواره را به اختتامیه برسانیم. مشکل اصلی مثل همیشه چرک کف دست (همان پول لاکردار) است که خاصه در شهرستان‌ها متاعی است کمیاب. و این امر دست و پای ما را خیلی جاها می‌بندد ولی عشق و علاقه به این کار ما را ثابت قدم نگاه داشته است.

 

* از تفاوت‌های جشنوارۀ سوم با ادوار قبلی آن برایمان بگویید.

اول اینکه رقابت در این دوره سخت‌تر از گذشته شده چون نسبت به دو سه سال پیش شاعران و نویسندگان زیادی وارد این عرصه شده‌اند و ثانیا در این دوره توجه بیشتری به گویش قمی شده است. نام جایزه را هم گذاشته‌ایم جایزۀ طنز «شاطر عباس صبوحی قمی» که تجلیلی از ایشان هم بشود.

 

* استقبال مردم قم از طنز چطور است؟ برای ارتباط بیشتر و بهتر مردم و مسئولان با طنز چه فکرهایی کرده‌اید؟

شکر خدا خیلی خوب است و تمام جلسات قمپز با استقبال مواجه می‌شود. مسئولین برای ارتباط بیشتر مردم فکر خاصی نکرده‌اند!!

 

* برای عزیزانی که به طنزنویسی علاقه‌مند هستند چه پیشنهاداتی دارید؟

در حدی نیستم که بخواهم توصیه‌ای داشته باشم! ولی مطالعه برای طنزنویس از نان شب واجب‌تر است و به وی ایده و نوع نگاه کردن به سوژه و موضوعات اطرافش را یاد می‌دهد. با مطالعۀ آثار متقدمین و معاصرین؛ طنزپرداز می‌تواند به سبک و زبان شخصی خود دست یابد. حتی نگاه کردن فیلم خوب طنز هم می‌تواند موثر باشد. طنزنویس بایستی شاخک‌هایش به مسائل سیاسی و اجتماعی روز حساس باشد. طنزنویسی همیشه یک چالش مناقشه‌برانگیز برای مطبوعات و رسانه‌ها بوده است چون جامعه و خود ما ایرانی‌ها افرادی انتقادپذیر نیستیم. یکی از آسیب‌های طنز عصبیت و عصبانیت است که می‌تواند طنز را به سمت هجو و غرض‌ورزی و کینه‌توزی سوق دهد که باید با ظرافت از آن اجتناب کرد. طنزنویس بایستی از زبان کنایی استفاده کند و از مستقیم‌گویی بی‌مورد و حمله به خطوط قرمز مذهبی و عقیدتی پرهیز نماید.

 

* کمی هم از خودتان بگویید. از آخرین کتابی که منتشر کردید و از کتابی که در آینده قصد انتشارش را دارید.

آخرین کتاب طنز بنده، کلمن راز بود که توسط نشر قاف در نمایشگاه کتاب عرضه شد. این کتاب نقیضه‌ای است بر گلشن راز شیخ محمود شبستری معروف. البته کتاب مستطاب قمپز که گزیدۀ اشعار طنز شاعران قمی است هم توسط انتشارات سورۀ مهر در دست چاپ است.

 

* در پایان اگر صحبت دیگری دارید، مشتاقیم که بشنویم.

از شما به خاطر توجهتان به رویدادهای ادبی شهرستان‌ها تشکر می‌کنم. انشااله که این چراغ‌ها همه جای ایران زمین روشن بماند.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313008
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.