گزارشی از نمایش فیلم شادروان در حوزه هنری

گزارشی از نمایش فیلم شادروان در حوزه هنری

در برنامه «نور، صدا، دوربین، خنده» مطرح شد؛
نمازی: جشنواره فجر به ژانر کمدی توجه کافی ندارد

کارگردان فیلم «شادروان» گفت: فیلم‌هایی که مورد توجه داروان هر دوره از جشنواره می‌شود ریل‌گذاری برای سال آینده می‌کنند و جوانان فیلمساز را تشویق به آن گونه نگاه به سینما در جشنواره فجر می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، برنامه «نور، صدا، دوربین، خنده» با بررسی و نمایش فیلم سینمایی شادروان به همت دفتر طنز حوزه هنری در تالار سوره با حضور حسین نمازی کارگردان و عباس نادران تهیه کننده فیلم شادروان برگزار شد.

نمازی در این برنامه پس از پخش این فیلم در مورد دلایل ساخت این فیلم گفت: اینکه چرا سراغ این سوژه رفتم هم کاملاً اتفاقی بود. در سایتی به‌دنبال یک مسئله حقوقی بودم که دیدم آقایی یک سوال حقوقی مطرح کرده است. گفته بود وقتی پدرم مرد، ما برای ترخیص جنازه رفتیم که متوجه شدیم پدرم یک فرزند دیگر داشته است. برای اینکه کارمان راه بیفتد، یک شناسنامه به نام خواهرمان برای زن‌داداش‌مان گرفتیم. حالا او شناسنامه را گرفته و روی آن یارانه می‌گیرد و به ما هم نمی‌دهد! دعوای حقوقی این خانواده بر سر ماهی ۴۵ هزار تومان یارانه بود. اول می‌خواستم همین سوژه را کار کنم اما گفتم چه کسی باور می‌کند یک خانواده بر سر ۴۵ هزار تومان به دعوای حقوقی رسیده باشند! نهایتاً قصه دیگری را از آن موقعیت خلق کردم. قصه‌ام را هم اول برای طبقه متوسط نوشتم اما دیدم جواب نمی‌دهد. احساس کردم آپارتمان فضاهای قشنگی به من نمی‌دهد، باید به پایین شهر بروم که خانه‌ها می‌تواند بزرگ‌تر باشد. به همین راحتی قصه فیلم شکل گرفت.

نمازی در ادامه با اشاره به یادداشتی که در مورد یادداشت منتشر شده خود در خصوص فیلم شادروان و جشنواره فجر گفت: کمدی یک ژانر است که دارای ویژگی‌های خاص است اما متاسفانه در جشنواره به آن توجه نمی‌شود. فیلم‌هایی که مورد توجه داروان هر دوره از جشنواره می‌شود ریل.گذاری برای سال آینده می‌کنند و جوانان فیلمساز را تشویق به آن گونه نگاه به سینما در جشنواره فجر می‌کنند. به همین دلیل در آن یادداشت تاکید کردم که بجای نگاه یک کمدی صرف به شادروان جدی نگاه کنید.

نمازی در مورد انتخاب بازیگران این فیلم نیز گفت: انتخاب سینا مهراد و بهرنگ علوی برای چنین نقش‌هایی از نظر خیلی‌ها شاید انتخاب چندم می‌توانست باشد اما برای پرهیز از کلیشه‌های معمول و متفاوت از آنچه آن بازیگران در ذهن مردم مانده بود ما ریسک کردیم و اینگونه انتخاب کردیم.

نادران: مفهوم خانواده برای ما موضوعیت داشت
نادران تهیه‌کننده فیلم شادوران نیز در این نشست با تاکید براینکه طبقه اجتماعی شادروان عزتمند هستند و مسئله مالی را حاضر نیستند مهمانان متوجه شوند، گفت: دلیل انتخاب این طبقه اجتماعی مشخص است که مالکیت این موضوع با این طبقه است و در منطقه پارک وی چنین رویدادهایی از جمله مسائل مالی چند روز آی سی یو مطرح نیست.

نادران افزود: حوزه هنری باید پاسخگو باشد که چرا دیگر مارمولک یا آدم برفی نمی‌سازد. با اینکه رهبری بارها بر ساخت کمدی سالم تاکید کردند اما چنین نشد. با این حال حوزه هنری در دور تازه مدیریتی خود دوباره به دنیای پویایی سینمایی خود در حال بازگشت است. همین رویکرد تازه موجب هجمه‌ای از انتقادها حوزه هنری را مواجه کرده اما با تمام فشارها پشتیبان ما بوده و خواهد بود.

وی ادامه داد: شاکله فرهنگی کلی کشور مخالف ساخت فیلم کمدی است اما حوزه هنری با تمام فشارهای اینچنین حرکتی انتحاری داشته است.
نادران در مورد اکران عمومی شادروان گفت: تلویزیون مجوز پخش تیزر تبلیغاتی نمی‌دهد همچنین شهرداری هم از دادن بیلیوردهای خود به تبلیغات ما شانه خالی کرده است.
وی افزود: از چهارشنبه اکران نوروزی شادروان آغاز خواهد شد که با توجه به آمار پیش فروش‌ها انتظار استقبال خوبی داریم. البته مردم ما در مواجه با سینما غیر قابل پیش بینی هستند و باید منتظر بمانیم تا رفتار مخاطب بر اساس عوامل تاثیرگذار روی آن را شاهد باشیم.

نادران در پاسخ به یکی از شرکت کنندگان در این نشست گفت: تک تک رویدادهای شادروان یا به عینه دیده بودیم و یا برای عزیزان نزدیک خودمان اتفاق افتاده بود.
وی افزود: مفهوم خانواده برای ما موضوعیت داشت. شادروان یک حرف درشت داشت و آن هم این بود که هیچکس حق ندارد به جرم جیب‌بر بودن یکی از اعضای خانواده آن را اخراج کند. شادروان نمایی از کلیت جامعه امروز ما است که متاسفانه هربار کسی اعتراض به شرایط آن می‌کند به سادگی به او می‌گویند «دوست نداری برو از ایران» اما ما همه یک خانواده‌ایم و باید به هر شکلی کنار هم بمانیم و ادامه دهیم.
نادران در پاسخ به یکی دیگر از مخاطبان این فیلم مبنی بر هزینه ساخت این فیلم گفت: لوکیشن‌های این فیلم از آن کوچه خانواده قصه فیلم تماما دکور ساخته‌های ما بود. کوچه مشاهده شده در این فیلم از مغازه‌های آن تا حیاط و اجزای داخل ساختمان خانه همگی دکور بود.
وی در پایان در مورد لوکیشن فیلم هم گفت: ساختمان خانه فیلم بنایی مخروبه در احمدآباد مستوفی بود که صاحبش در آنجا مرغ و خروس و دام نگهدای می‌کرد که برای فیلم آن را اجاره کردیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=314819
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.