فضاي مجازي، امکان واکنش سريع به مسائل

مهدي استاد‌احمد شاعر، نويسنده، روزنامه‌نگار طنزپرداز و گوينده راديو، در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري حوزه هنري، گفت: وجود رسانه‌هاي متعدد و شبکه‌هاي اجتماعي باعث شده تا طنزپردازان بتوانند خيلي مواقع بدون واسطه‌هاي زمان‌بري که در گذشته وجود داشت، در لحظه به اتفاقات روز واکنش نشان دهند. رسانه‌هاي جديد باعث شده‌اند واکنش‌ها در زمان کوتاهي در بين مخاطبان بي‌شماري منتشر شود و اين اتفاق بي سابقه‌اي است.

رسانه‌هاي جديد باعث شده‌اند جدا از مسئله حرفه‌اي و انتشار اثر، حس مسئوليتي در برخي نويسنده‌ها ايجاد شود و بنا به توانايي هايشان در لحظه به مسائل پيرامون‌شان واکنش نشان دهند. هر چند که ممکن است برايشان نفع مالي و حرفه‌اي نداشته باشد. نويسندگان و شاعراني که به اتفاقات و حوادث پيرامونشان مانند مسئله خليج فارس در شبکه هاي اجتماعي واکنش نشان مي‌دهند، فارغ از اينکه اين واکنش‌ها از چه ديدي و با چه کيفيتي باشد، اين‌گونه فعاليت‌هايشان جاي تشکر و تقدير دارد.

عموم مردم به قدري در شبکه‌هاي اجتماعي جريان‌ساز و تاثيرگذار هستند که خيلي وقت‌ها فرصت به هنرمند و طنزپرداز نمي‌رسد تا درباره موضوعاتي اظهار نظري داشته باشند و خيلي وقت‌ها هم مي‌بينيم جرياني ساخته مي‌شود و بعد هنرمندان به سراغ آن موضوع مي‌روند. البته بهتر آن است که همه در کنار هم جريان‌سازي کنند.

از آنجايي که در کشورمان سياست به همه چيز و همه چيز به سياست ربط دارد، به نوعي طنز درباره مسائل روز، همان طنز سياسي است. خيلي از نويسندگان و شاعران طنزپرداز نظرشان اين است که نبايد درباره مسائل روز کار کرد؛ چرا که اين موضوعات با گذشت زمان کهنه مي‌شوند و تاريخ مصرف دارند و طنز تاريخ مصرف‌دار به عنوان موضوعي منفي تلقي مي‌شود. در حالي که کسي که اين گونه طنزها را مي‌نويسد، نوعي از خود گذشتگي داشته است. به جاي اينکه فکر کند قرار است نامش ماندگار شود و مجموعه هايي در بين مخاطبان داشته باشد؛ احساس مي‌کند به عنوان يک شهروند بايد از استعدادي که دارد براي اصلاح امور روزمره استفاده کند؛ هر چند که نوشته‌هاي ديگر که تاريخ مصرف ندارند هم روابط مردم را اصلاح مي کند. اما بايد توجه داشت اينکه کسي از وقايع روز بنويسد، منفي نيست.

درباره برخي موضوعات مانند خليج فارس به گونه اي مردم و هنرمندان کار کردند که احساس کردم هر حرفي قرار است بگويم به درستي و به شکل خوبي گفته شده است و تنها نظاره‌گر جرياني بودم که راه‌اندازي شد.

وي همچنين درباره تاثيرگذاري شعر طنز بر مخاطبان در موضوعاتي مانند خليج فارس، گفت: برخي معتقدند تاثيرگذاري که شعر در گذشته داشته است، امروز ندارد. بايد به اين نکته توجه داشت که شعر در گذشته خود يک رسانه بوده است. امروز رسانه‌هاي مختلفي آمده‌اند و يکي از اشکال انتقال مفهوم مي‌تواند شعر باشد. مطلبي و نثري که خيلي هم خوب باشد، نياز به رسانه‌اي دارد تا منتشر شود، اما شعر خود رسانه است. چرا که در ذهن مخاطبان مي ماند و از مخاطبي به مخاطب ديگر منتقل مي‌شود.

شاعران خيلي اوقات درگير وزن و قافيه مي‌شوند و بعد شعر را مي‌نويسند، در حالي که نخست بايد درگير محتوا شوند و بعد شعر را بنويسند. اگر محتوا، محتواي خاصي باشد که در آن کشفي وجود داشته باشد و زاويه ديد جديدي بدهد، شعر به درستي ديده مي‌شود و حتي مي‌تواند ترجمه شود و در خارج از مرزها هم تاثيرگذار باشد. هر چند معتقدم يک فرم و قالب مانند شعر قرار نيست همه کاري انجام دهد. همين که شعر براي فارسي زبان‌ها که تعدادشان هم کم نيست، مقبوليت داشته باشد کافي است.

گفتني است دفتر طنز حوزه هنري مسابقه طنز و کاريکاتور را با موضوع «خليج فارس» و در حمايت از نام خليج هميشگي فارس در برابر حرف‌هاي بي‌اساس بيگانگان برگزار مي‌کند.

بخش‌هاي مختلف اين  مسابقه شامل شعر، نثر، داستان کوتاه، نمايشنامه کوتاه، فيلم‌نامه کوتاه، کارتون و کاريکاتور است.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311366
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.