طنز و کمدي متفاوتند

 

اسماعيل اميني استاد دانشگاه و کارشناس حوزه ادبيات درباره وضع طنز گفت: امروز عده‌اي به جاي استفاده از کمدي و خنداندن، مدام واژه طنز را فرياد مي‌زنند در حالي‌که تفاوت اين دو را نمي‌دانند و از همين رو در پس توليدات رسانه‌اي شاهد گسترش انديشه و عمق طنز نيستيم.

اسماعيل اميني استاد دانشگاه و کارشناس حوزه ادبيات درباره طنز امروز کشور گفت: امروز در حوزه طنز مکتوب، کتاب طنز و جلسات و محافل، وضع طنز خوب است، اما در رسانه‌ها به‌ويژه رسانه‌هاي مجازي حال طنز اصلا خوب نيست. با نوعي عصبانيت مواجه هستيم، متاسفانه اين عصبانيت در کتاب‌هاي تئوري هم جا باز کرده و عملا مي‌گويند هدف طنز خالي کردن باد غرور ديگران است، در حالي‌که طنز، دوستانه است و اصلا نه در پي گرفتن حال کسي است و نه مي‌خواهد کسي را از ميدان به‌در کند.

ما در برخي مسائل به‌ويژه در مطبوعات رسمي کشور شاهد فحاشي و هنجارشکني به جاي طنز هستيم، ممکن است لحن آرام باشد، اما عملا در حال فحاشي هستيم و اين مسئله نه براي طنز و جامعه فرهنگي، بلکه براي يک مسلمان بسيار بد است. اصلا شايسته يک هنرمند نيست که بخواهد با فحاشي کاري از پيش ببرد. نبايد اخلاق را قرباني خنداندن مردم کرد، بايد بياييم و بررسي کنيم که چگونه به موضوعات بپردازيم که در عين سردرگمي بتواند يک مسئله را در جامعه اصلاح کند و به نفع مردم باشد، از همين رو بايد سطح توقع مردم را بالا ببريم تا حرف بد را پس بزنند.

اين استاد دانشگاه درباره فيلم و تئاتر طنز نيز گفت: من اصلا اهل سينما تئاتر نيستم، ولي توليدات اخير را مي‌دانم که شرايط خوبي ندارد. متاسفانه ما جاي کمدي و طنز را جابه‌جا گرفته‌ايم. نمي‌دانم علتش چيست؟ شايد تصور مي‌شود طنز بار معنايي بهتري دارد و يا کلاس کاري آن بالاتر است، در حالي‌که اکثر آثار توليد شده کمدي است و رد پاي طنز را نمي‌بنيم. طنز داراي يک انديشه بنيادي و اساسي است، مي‌خواهد حرفي جدي بزند، براي رفع مشکلات و معضلات حرف مي‌زند، در حالي‌که کمدي فقط جنبه خنديدن و سرگرمي دارد و عملا چيزي به انسان اضافه نمي‌کند.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311094
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.