طنز داستاني موسيقايي يک رساله ادبي است

به گزارش خبرنگار دفتر طنز، دگرخند پنجاه و سوم دوشنبه، ۲۸ فروردين، به نقد و بررسي «طنز داستاني موسيقايي» نوشته جهانگير داناي علمي پرداخت.

در اين نشست که با حضور سيد عليرضا ميرعلي‌نقي؛ نويسنده و پژوهشگر برگزار شد مولف کتاب اظهار داشت که در زمان تحقيق و پژوهش با موضوع مردم شناسي در تنکابن درباره مردم با روستاييان آشنا شده و دريافته است که چگونه مسائل و مفاهيم را با اشعار طنز محلي بيان مي‌کنند و همين امر ايده نوشتن کتابي بر اساس مفاهيم موسيقي را به وي داده است.

سيد عليرضا ميرعلي‌نقي؛ نويسنده و پژوهشگر درابتداي بحث درباره تعريف طنز عنوان کرد: طنز بيش از آنکه با لفظ سر و کار داشته باشد با موقعيت درگير و به نوعي جا به جايي موقعيت است به نحوي که مخاطب را با شوک مواجه کند. گاهي نيز با موقعيت‌ها و طنزهاي تلخي مواجه خواهيم بود.

وي اولين گام نشر مطلب درباره موسيقي را مطالب دهخدا دانست که با امضاي موسيقي دخو به چاپ مي‌رسيد و گفت: مطالب دهخدا آيينه تمام نماي اوضاع جامعه بود و اکنون نيز شاهد اولين کتاب مستقل طنز در موسيقي در يک گرايش تخصصي هستيم.

وي ادادمه داد: در حالي که اغلب ناشران به بازگشت سرمايه فکر مي‌کنند ناشر اين کتاب مشوق چاپ چنين کتابي بوده و اين رخدادي ارزشمند است.

اين منتقد افزود: طنز همواره با بي اخلاقي همراه بوده که البته در اين سالها با حضور افرادي چون کيومرث صابري اين وجهه طنز کمرنگ شد و آقاي داناي علمي هم با حجب و حيايي که در نوشتن اين کتاب داشتند نسل بعد را به ناچار وادار به پيروي از اين عفت کلام مي‌کنند.

داناي علمي در ادامه نشست درباره روند تاليف کتاب گفت: داستان‌هاي رايج بين مردم را جمع آوري کردم و همچنين به مراسم‌هاي آييني هم که خالي از اسطوره نيست پرداختم و براي برقراري ارتباط خوب با خواننده نيز از قالب داستان نويسي استفاده کردم.

ميرعلي‌نقي نيز در نقد داستان‌هاي کتاب عنوان کرد: مخاطب اين کتاب نبايد انتظار شخصيت پردازي داستاني داشته باشد و تمام داستان‌ها استوار بر شخصيتي با نام «مراد» است. مراد نيز مرا ياد شاهنامه مي‌اندازد و ايهامي بر وضعيت موسيقي کشور است. اين کتاب با حجم کمي که دارد بيش از اينکه طنز داستاني باشد يک مقاله علمي درباره موسيقي است.

وي ادامه داد: اين کتاب به جز طنز زباني که مخاطب عام را بهره مند مي‌کند سندي است براي آيندگان ما تا دريابند در اين سالها به سر موسيقي کشور چه گذشته است.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=312016
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.