طنز با زرويي جان تازه گرفتگفتگو با نادرختايي

 


نادرخطايي، طنزپرداز درباره ويژگي‌هاي شخصيت و قلم ابوالفضل زرويي نصرآباد گفت: زرويي نصرآباد به معناي واقعي کلمه انسان بود او انساني اخلاق‌مدار، والا و اثرگذار بر جهان پيرامون خود بود. او را مي‌توان به معناي واقعي شاگرد خلف مرحوم کيومرث صابري فومني معروف به گل‌آقا دانست؛ به طوري که در بسياري از موارد از استاد خود پيشي گرفت و توانست اثرگذاري بيشتري نسبت به او در فضاي طنز کشور داشته باشد.

بعد از انقلاب اسلامي سه اتفاق بزرگ طنز کشور را تحت تاثير قرار داد. نخست «دو کلمه حرف حساب» مرحوم کيومرث صابري بود که در روزنامه چاپ مي‌شد، دوم مجله «گل‌آقا» بود که به همت خود آن مرحوم و البته حضور آقاي زرويي نصرآباد منتشر شد و سوم که توسط خود ابوالفضل زرويي شکل گرفت، «در حلقه رندان» بود که وي به حوزه هنري آمد و آن را راه‌اندازي کرد.

زماني که زرويي نصرآباد به حوزه هنري آمد بسياري از چهره‌ها را گرد خود جمع کرد؛ از داريوش کاردان گرفته تا استاد خمسه. من هم به واسطه مرحوم زرويي به عرصه طنز وارد شدم. از همين رو به دليل معرفي چهره‌هاي مطرح، اثرگذاري و جلوه دادن به طنز، همه مديون مرحوم زرويي نصرآباد هستيم. ابوالفضل زرويي سومين اتفاق بزرگ طنز بعد از انقلاب را رقم زد و کاري کرد که امروز بسياري از شاعران به شکل تخصصي به سرودن شعر طنز روي بياورند. از همين رو، طنز ايران تا ابديت مديون مرحوم زرويي نصرآباد است. او طنز را مردمي کرد و اين اتفاق به اندازه‌اي بزرگ بود که  اثرگذاري زرويي در اينجا از خود مرحوم گل‌آقا نيز بيشتر بود و به نحوي شاگرد از استاد پيشي گرفت.

نادر خطايي با بيان اينکه «در حلقه رندان» پاي بسياري از شاعران را به عرصه طنز کشاند، تاکيد کرد: از سال ۷۷ تا ابديت «در حلقه رندان» کاري کرد که طنز به‌طور خاص و ويژه توسط مردم شناخته ديده و خوانده شود. او در دفتر کوچکي که داشت کارهاي بزرگي را انجام داد. به طوري که امروز جامعه طنز به واسطه همان برنامه‌ها و تاثيرات ژرف بود که مي‌تواند به‌راحتي در مسير رشد و تعالي حرکت کند. طنز با زرويي جان تازه گرفت و اين «در حلقه رندان» او بود که مسير ادبيات طنز را تغيير داد.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311238
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.