سنگر علاف‌ها در ادامه دار و دسته دارعلي

«اکبر صحرايي» سال ???? در شيراز متولد شد. ايشان نويسندگي را از سال ???? آغاز کرد و در زمينه دفاع مقدس کتاب‌هاي زيادي را در قالب‌هاي رمان، داستان بلند و کوتاه، زندگي‌نامه و خاطرات به رشته تحرير در آورده است.

رمان صحرايي با عنوان «حافظ هفت» برگزيده پنجمين جايزه جلال آل احمد شد. ورود ممنوع، کانال مهتاب، آنا هنوز مي خندد، آرزوي چهارم، سامورائي جزيره مجنون، ??? شاخه گل سرخ و پرونده ??? از جمله کتابهايي است که اکبر صحرايي نوشته است.

آثار ايشان در بسياري از جشنواره‌ها همچون دومين جايزه صادق هدايت، همايش مردان سرزمين من، جايزه ادبي اصفهان و نخستين جشنواره مطبوعات برگزيده شده است. به بهانه انتشار «سنگر علافها» يکي از جديدترين آثار اکبر صحرايي گفتگويي با وي گفتگو کرديم.

 

 

 

موضوع کتاب« سنگر علاف‌ها» چيست؟

 

موضوع کتاب، دفاع مقدسي است که در قالب داستان طنز نوشتم.

 

اين کتاب از سوي کدام انتشارات و چه زماني چاپ شده است؟

 

«سنگر علاف ها» ارديبهشت سال ?? در ?? صفحه در قطع رقعي از سوي انتشارات «به نشر» چاپ شده است.

 

مخاطب «سنگر علاف ها» چه کساني هستند؟

 

اين کتاب را براي نوجوانان نوشتم و براي جوانان هم قابل استفاده است.

 

توضيحي درباره کتاب «سنگر علاف ها» بدهيد؟

 

اين کتاب در راستاي مجموعه طنز‌هاي «دار و دسته دارعلي» است. «دار و دسته دارعلي» در مورد شخصيتي به نام دارعلي بود که از سوي انتشارات سوره مهر به چاپ رسيد. اين کتاب با توجه به استقبالي از آن شد به چاپ پنجم رسيد. در نظر داشتم موضوع طنز و شخصيت دارعلي ادامه داشته باشد. با توجه به استقبال مخاطبان و همچنين ضرورت انتقال مفاهيم دفاع مقدس براي نوجوانان و جوانان مجموعه «سنگر علاف‌ها» را نوشتم.

 

قالب «سنگر علاف‌ها» چيست؟

 

اين کتاب شامل ?? داستان کوتاه کوتاه است. هر کدام از داستان‌ها يکي دو صفحه و به ندرت برخي از آنها سه صفحه‌اند. داستان‌ها به هم پيوسته‌اند و مخاطب با شخصيت‌ها و نگاه‌هاي جديدي آشنا مي‌شود.

 

ميزان استقبال از کتاب «سنگر علاف‌ها» چطور است؟

 

خوشبختانه با استقبالي که از اين کتاب شد، خيلي زود به چاپ دوم رسيد. اين مجموعه تقريبا در تکميل و ادامه مجموعه «دار و دسته دارعلي» است. از مجموعه « دار و دسته دار علي » نيز استقبال خوبي شد.

 

پس مي توان گفت که «سنگر علاف ها» ادامه مجموعه «دار و دسته دارعلي» است؟

 

بله. شخصيت کتاب «سنگر علاف‌ها» هم دارعلي است با تيم خود که شخصيت‌ها و تيپ‌ها همان هستند و در داستان‌ها بسط و گسترش مي‌يابند. دوست داشتم شخصيت دارعلي مانند شخصيت‌هاي داستاني معروف همچون بهلول عيني شود تا بتوان بهتر اين قهرمان را معرفي کرد.

 

 

 

در يکي از داستان هاي کتاب «سنگر علاف ها» با عنوان «سيبل» مي‌خوانيم:

 

«دم ظهر داخل ميدان تير، کل اياز، پيرمرد زهوار در رفته تحميلي دسته يکم، هرچه با اسلحه کلاشينکف تير قلق گيري مي‌اندازد به سمت سيبل؛ تيرها به همه جاي عالم مي‌خورد غير از سيبل مشکي و بزرگ تيراندازي! نوبت شليک تيرهاي اصلي مي‌رسد. مي‌روم زير سيبل کل اياز ، چهار زانو مي نشينم. فرمانده گردان، مرتضي، مبهوت خودش را به من مي‌رساند و تشر مي‌زند:

 -از جونت سير شدي دار علي؟! واسه چي رفتي زير سيل کل اياز نشستي؟! لبخند کش داري تحويل فرمانده مي‌دهم و مي‌گويم: «با تير اندازي و نشانه گيري کل اياز، هيچ جا امن‌تر از سيبل نيست قربون!»

گفتني است، کتاب «سنگر علاف‌ها» نوشته «اکبر صحرايي» مشتمل بر ?? داستان کوتاه کوتاه با ?? صفحه و قيمت ????? تومان از سوي انتشارات آستان قدس رضوي- به نشر) براي دومين بار چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

مريم داوري – شبستان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313356
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.