سميعي حد و مرزها را مي شناسد

به گزارش پايگاه خبري حوزه هنري در نود و دومين نشست «دگرخند» که عصر دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ در سالن اوستا حوزه هنري برگزار شد، از کتاب داستان‌هاي طنزآميز «تاکسي هفت» نوشته جلال سميعي، رونمايي شد. در اين نشست که با اجراي مهدي فرج اللهي برگزار شد، جلال سميعي نويسنده کتاب، آرش خوشخو، حسام الدين مقامي‌کيا و بسياري از علاقه مندان حوزه طنز به‌وي‍ژه طنز مطبوعاتي حضور داشتند.

در ابتداي اين نشست، جلال سميعي، درباره اين کتاب توضيح داد: کتاب تاکسي هفت، مجموعه يادداشت هاي طنزآميزي است که من در روزنامه «هفت صبح» مي‌‌نوشتم. اين روزنامه از سال ۱۳۹۰ منتشر شد و از شماره دوم اين روزنامه به آن پيوستم که خوشبختانه اين همکاري تا امروز ادامه داشته است. اين کتاب، يادداشت‌هاي ستون ثابت من در روزنامه هفت صبح است که البته تا تابستان ۱۳۹۲ را شامل مي‌شود و اگر استقبال خوبي از اين کتاب صورت بگيرد و شرايط چاپ کتاب دوم هم مهيا باشد، از پاييز سال ۹۲ به بعد در جلد دوم تقديم خوانندگان مي‌شود.
اين نويسنده و روزنامه‌نگار، با اشاره به اينکه خوشبختانه روزنامه هفت صبح همچنان در حال انتشار است، گفت: يکي ديگر از اتفاقات خوب اين است که مطبوعات در دوران جديدي قرار دارند و امکان بازنشر در رسانه‌ها و فضاهاي مجازي وجود دارد. اين اتفاق، ارتباط مخاطب با روزنامه را حفظ کرده و مي‌توان به فاصله کوتاهي بعد از انتشار روزنامه آن را روي سايت قرار داد و از نظر مخاطبان نسبت به مطالب منتشر شده باخبر شد.
 
وي درباره بازخوردهايي که از مخاطبان گرفته است، گفت: تاکسي، از عجيب‌ترين لوکيشن‌هاي اجتماعي است. در اين فضا مردم درباره هر چيزي اظهار نظر مي‌کنند و راحت ابراز عقيده مي‌کنند و حتي درباره خودشان حرف مي‌زنند چون مي‌دانند چند دقيقه بعد پياده مي‌شوند و ديگر همديگر را نمي‌بينند. شايد يکي از مهم ترين واکنش‌هايي که صورت مي‌گيرد اين است که خوانندگان تاکسي‌هفت فکر مي‌کنند من واقعا در تاکسي مي‌نشينم و اين حرف‌ها را مي‌شنوم و همان موقع مي‌نويسم. اين به من نشان مي‌دهد که در شخصيت‌پردازي و فضاسازي موفق بوده‌ام و توانسته‌ام به طرز باورپذيري اين ديالوگ‌ها را به شخصيت‌ها نسبت بدهم که برايم جاي خوشحالي دارد.
سميعي با اشاره به اينکه دغدغه‌ام، قصه نوشتن بوده است، افزود: سختي اين کار اين است که بايد طوري بنويسي که هم براي مخاطب امروز خواندني باشد و موضوعات روز را شامل شود و هم براي مخاطب ۱۰ سال بعد جذابيت داشته باشد.

نويسنده کتاب «تاکسي هفت» گفت: گاهي در نوشتن مطالب تاکسي هفت، خودم هم خنده‌ام مي‌گيرد. از خوبي‌هاي مداوم نوشتن اين است که شخصيت‌ها تو را پيش مي‌برند و شخصيت‌هاي داستان واکنشي انجام مي‌دهند که من به عنوان نويسنده غافلگير مي‌شوم! بايد اعتراف کنم خيلي‌وقت‌ها راننده خود منم، وقتي عصباني هستم شخصيت راننده اين داستان هم عصباني است و دعوايش مي‌شود، روزي که مهربانترم، راننده هم با مردم مهربان‌تر است و … .
وي ضمن تشکر از انتشارات سوره مهر حوزه هنري که اين کتاب را با کيفيت خوبي منتشر کرده است، گفت: ناشر خوب داشتن، از خوش‌شانسي‌هاي هر نويسنده است؛ از ويژگي‌هاي انتشارات سوره مهر، در کنار توجه به گرافيک و کيفيت چاپ، اين است که هم‌زمان کتاب را در فروشگاه‌‌هاي واقعي و مجازي ارائه مي‌کند. به دليل ايام محرم و صفر، رونمايي از اين کتاب به تاخير افتاد ولي الان اين رونمايي در زمان بسيار مناسبي اتفاق افتاد و با توجه به طنزآميز بودن اين کتاب، مي‌توان آن را جزو هداياي نوروزي به دوستان و آشنايان قرار داد.

آرش خوشخو، سردبير روزنامه «هفت صبح» در بخشي از اين برنامه، اظهار کرد: ايده اوليه ستون تاکسي هفت در روزنامه ما، ايده باسابقه‌اي در حوزه طنز است. نمونه‌هاي موفقي از اينکه ساختار و قهرمانان ثابت باشند و آدم‌ها درباره موضوعات روز حرف بزنند را پيش از اين نيز داشته‌ايم و شايد بتوان گفت گل‌آقا از مطرح‌ترين آن هاست. «قلدران پيژامه‌پوش» نيز که سيدعلي ميرفتاح در روزنامه شرق مي‌نوشت يکي ديگر از اين نمونه‌هاست. اين الگو، هنوز هم طرفداران زيادي دارد و بر اين اساس، ستون تاکسي هفت را در روزنامه هفت صبح ايجاد کرديم.

وي ادامه داد: اينکه اين ستون در اين سال ها تداوم داشته، به دليل دو موضوع بوده است؛ يکي اينکه جلال سميعي فرد بانمکي است. طنزنويسان محترمي داريم که لايک‌هاي زيادي هم در فضاهاي مجازي مي‌گيرند ولي واقعا بانمک نيستند. جلال سميعي بدون اينکه خودنمايي کند، حرفش را مي‌زند و من هنوز گاهي که تاکسي هفت را مي‌خوانم، با صداي بلند مي‌خندم. اين اتفاق نادري است اما جلال سميعي در اين کار موفق بوده است. ويژگي ديگري که باعث اين تداوم همکاري شده، اين است که سميعي فرد منظمي است و اين نظم در حوزه مطبوعات اهميت زيادي دارد.

خوشخو همچنين افزود: کار مطبوعات هم سختي نوشتن را دارد و هم سختي کنترل را؛ اين کنترل در ستون طنز بسيار بيشتر و سخت‌تر است مخصوصا اينکه زبان فارسي امکان شوخي‌هاي دوپهلو را به ما مي‌دهد و بايد مراقب باشيم که از هر کدام چه برداشتي مي‌شود. نوشته‌هاي جلال پر از اين شوخي‌هاي دوپهلو است، براي همين مطالب او را پيش از انتشار دو نفر مي‌خوانند که اين ستون طنزآميز، کار دست‌مان ندهد؛ هرچند او حد و مرز شوخي را خوب مي‌شناسد.

در بخش ديگري از اين نشست، حسام‌الدين مقامي‌کيا، طنزنويس، نيز بيان کرد: ستون روزانه نوشتن کار بسيار سختي است، اين کار نوعي نظم، پشتکار و مداومت مي‌خواهد که کار هر کسي نيست. ضمن اينکه خنداندن افراد و تامين سليقه افراد مختلف، کار ساده‌اي نيست اما جلال سميعي از پس اين موارد به خوبي برآمده است.

وي با اشاره به اينکه معمولا حرف‌هاي عادي جلال هم درونمايه طنز دارد و نکته خاصي مي‌توان در آن پيدا کرد، گفت: ستون تاکسي هفت، طوري نوشته مي‌شود که هم مي‌توان هر کدام از آن ها را مستقل خواند و هم اگر آن ها را پيوسته و مداوم بخوانيم، بيشتر شخصيت‌ها را شناخته، به يک خط مشترک مي‌رسيم و از آن لذت بيشتري مي‌بريم. در پايان اين نشست نيز، بخش‌هايي از کتاب «تاکسي هفت» توسط جلال سميعي نويسنده آن خوانده و اين کتاب با امضاي نويسنده به حاضران در نشست تقديم شد.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=312719
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.