زبان گوياي امروز طنز است

حسام الدين مقامي کيا، شاعر، نويسنده و طنز پرداز اهل مطبوعات است. وي با تهران امروز ،چهلچراغ، باني فيلم، صنعت سينما، به صورت جدي و طنز همکاري داشته است. نوشتن آيتمهاي تلوزيوني، ساختن فيلم کوتاه، داوري در چند جشنواره فيلم و برگزيده شدن در جشنواره هاي طنز برخي ديگر از کارهايي است که او مرتکب آنها شده است.

چرا طنز؟

زبان گوياي امروز طنز است. چيزي که امروز بيشتر به آن گوش مي دهند و مي خوانند طنز است. شايد مفري است براي خوشي و شادي.  به همين خاطر است که ترجيح مي دهند اگر قرار است در جريان خبري جدي هم قرار بگيرند آنرا پوشيده تر و با نمک دريافت کنند.

برگزاري جشنواره طنز چه فايده اي دارد؟

استعداد ها را کشف مي کند و مي تواند مشوقي باشد براي انجام کار بيشتر و کساني که درعرصه طنز فعاليت مي کنند نيمه نگاهي دارند به جوايزي که هر از چند گاهي مي توانند ببرند. پوشش خبري مناسب و در نظر گرفتن برخي تمهيدات به اعتبار جشنواره مي افزايد و همين اعتبار براي برندگان جشنواره مي تواند در آينده مثمر ثمر باشد.

براي کساني که مي خواهند طنز را جدي دنبال کنند چه پيشنهادي داريد؟

قبل از اينکه کسي بخواهد طبع آزمايي طنز بکند بايد ادبيات را خوب بشناسد و غول زبان را رام کرده باشد پيش از اينکه بخواهد وارد عرصه طنز بشود. چه در عرصه نثر و چه در عرصه نظم يعني کسي که ميخواهد شعر طنز بنويسد ضروري است که شعر را خوب بشناسد و شعرهاي جدي قابل اعتنايي بگويد و بعد از آن وارد طبع آزمايي در طنز بشود. در کنارآشنايي با قواعد و اصول طنز، خواندن کارهاي طنز خوب در شعر و نثر و مداومت در نوشتن داشته باشد که اينها از دانستن قواعد کارآمد تر و مهم ترند.
کتابهايي هست که در آن ها طنز پيدا مي شود مثل چخوف ، در اين جديدتر ها «اريک امانوئل اشميت» درآثارش طنز ظريف جالبي وجود دارد. در نويسنده هاي داخلي هم ابوالفضل زرويي نصر آباد آقاي ناصر فيض و …

خط قرمز چه رنگي است؟

خط قرمز تا قبل از اين قرمز بود اما الان بي رنگ شده است.

 

شما چگونه خوب شعر مي گوييد؟

خودم خيلي به اين قائل نيستم و اين روزها کمتر براي طنز فرصت مي شود وقت بگذارم.  در دوران بچگي با برادرم ترانه ها و سرودهايي که از تلويزيون پخش مي شد را تغييراتي مي داديم و نقيضه مي ساختيم. اما در حلقه رندان در سال ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱  و آشنايي با آقاي زرويي و ساير دوستان خيلي تاثيرگذار بود.
لطفا خيلي کوتاه بفرماييد:

عمران صلاحي:
مرا به نام کوچکم صدا بزن

منوچهر احترامي: 

دست نوشته هايش در دفتر روزنامه تهران امروز گم شد.

دفتر طنز حوزه هنري:
رفقاي قديمي و خاطرات خوب

جشنواره طنز:
الان ديگر خيلي ميل ندارم شرکت کنم.

حسام مقامي کيا:
نوشته هايش از خودش زيباتر است.

شعر طنز:
کمي درباره آن سهل انگاري شده است.

چخوف:
طنز محترمانه
 

پايان گفتگو /

مهدي فرج اللهي | دفتر طنز

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=312349
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.