رشد شعر طنز در ديدار سالانه با مقام معظم رهبري

 

عباس احمدي در آستانه ديدار شاعران با رهبري، گفت: يکي از دلايل رشد شعر طنز ديدار سالانه با رهبر معظم انقلاب است.

عباس احمدي، شاعر و طنزپرداز کشور، با بيان اينکه يکي از دلايل رشد شعر طنز کشورمان ديدار سالانه شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامي بوده است، گفت: خوانش شعر طنز در حضور رهبري باعث شد طنز به جامعه شناسانده شود و بسياري از نگاه هاي منفي نسبت به طنز پاک شود. به بياني ديگر طنز از پستو بيرون آمد و شاعران طنزپرداز با قدرت و فراغ‌بال بيشتري کار کردند.

در شب شعر شاعران در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي، چکيده و عصاره‌اي از شعر انقلاب اسلامي مطرح مي‌شود. در اين محفل همه جريان‌هاي شعري حضور ندارند. اما جريان شعر انقلاب که طيف گسترده‌اي از شاعران کشور را شامل مي‌شود به ديدار مقام معظم رهبري مي‌روند و اشعاري که خوانده مي‌شود هم طيف گسترده‌اي را به لحاظ قالب شعري و مضمون شامل مي‌شود.

احمدي يکي ديگر از برکات ديدار سالانه شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامي را جوان‌گرايي اين جلسات عنوان کرد و افزود: خيلي از شاعران جوان در اين جلسات فرصت ظهور و بروز پيدا مي‌کنند.

اين شاعر در رابطه با يکي از خاطرات ماندگاري که از ديدار با رهبري در ذهن دارد، گفت: در يکي از اين جلسات، شاعري قصيده‌اي که مدح رهبر معظم انقلاب بود را خواند. حضرت به ايشان گفتند که اين صفاتي که آورديد براي من نيست و اين اشعار را براي ائمه و معصومين (ع) بسراييد. ايشان نشان دادند دوره اين حرف‌ها که شاعران مدح کسي را بگويند گذشته است.

وي افزود: شبکه‌ها و رسانه‌هاي معاند با انقلاب اسلامي از اين دست شعرها سوء استفاده مي‌کنند و مي‌خواهند جلسات شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامي را به گونه ديگري جلوه دهند. يک بار آقاي شرافت شعري در مدح حضرت علي (ع) در حضور رهبر خواند و شبکه هاي ماهواره اي بخشي از اين شعرخواني را جدا کرده و به گونه‌اي نمايش داده بودند که گويي آقاي شرافت اين شعر را در مدح رهبر مي‌خوانند. حتي گاهي همکاران و دوستانم به شوخي به من مي‌گويند که چقدر صِله گرفته‌ام و آيا سکه گرفته‌ام يا خير، در حالي که در نشست‌هاي سالانه شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامي نه پولي به کسي داده مي‌شود و نه اين گونه مسائل مطرح است و شاعران صرفا براي شعرخواني و ديدار رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين جلسه حضور پيدا مي‌کنند.

عباس احمدي در ديدار سال ۹۴ شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامي، نقيضه‌اي را که بر يکي از شعرهاي فاضل نظري سروده بود، قرائت کرد. اين شعر به شرح زير است:

مرگ نزد شاعران از بي‌نوايي بهتر است

وضع ما از مردم اتيوپيايي بهتر است

 

مدتي رفتم گدايي قطع شد يارانه‌ام!

باز ديدم شعر گفتن از گدايي بهتر است

 

نوشدارويي و بعد از مرگ سهراب آمدي

مرغ بخت من، تو اينطوري نيايي بهتر است

 

دائماً بين بد و بدتر  مخ?ّر مي‌شويم

جبر از اين اختيارات کذايي بهتر است

 

فکر کردن بين بعضي‌ها خودش ديوانگي است

لاجرم افکار ماليخوليايي بهتر است

 

هر که مشکل‌دارتر باشد مقرّب‌تر شود

گاو پيشاني‌سفيد از سرحنايي بهتر است

 

واژه‌ها امروز ابعاد جديدي يافتند

گر به جاي رشوه گفتي پول چايي بهتر است

 

حک شده بر صندوق تکريم ارباب رجوع

غالباً پيچاندن از مشکل‌گشايي بهتر است

 

وقت جنگيدن به درگاه مديرانِ نترس!

از ميان جمله واجب‌ها، کفايي بهتر است

 

حاصل عمري پژوهش در خلاف اين است و بس

اختلاس از قتل و از آدم‌ربايي بهتر است

 

هيچ ترسم نيست از اعدام با تير و تفنگ

پس بزن اما فقط تير هوايي بهتر است

 

گفت استادم برو شاعر کمي تقليد کن

شعردزدي گاهي از مهمل‌سرايي بهتر است

 

ديدار شاعران و اهالي فرهنگ و اساتيد شعر و ادب فارسي با رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، چهارشنبه ۹ خردادماه و در شب ولادت کريم اهل بيت حضرت امام حسن مجتبي عليه‌السلام برگزار مي‌شود.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311322
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.