دگرخند ۱۲۸اُم برگزار شد

 

??۸اُمين نشست دگرخند؛ دوشنبه ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۷ در سالن آفرينشهاي ادبي  برگزار شد.

در اين برنامه که با حضور کارشناسان و شاعران و طنزپردازان و علاقه‌مندان به ادبيات برگزارشد، اکبر کتابدار و دکتر عباس احمدي در خصوص ادبيات آييني گفتگو کردند.

دکتر عباس احمدي: شعر آئيني امروز در نوع نگاه و زبان با گذشته متفاوت است.

اکبر کتابدار گفت: برخي شاعران طنزپرداز امروز نگاه قرآني دارند و انتقاد سازنده با ايجاد نشاط روحي و در کنارش آموزش را مدنظر قرار داده‌اند.

۱۲۸‌اُمين نشست «دگرخند» با موضوع ادبيات آييني با نگاهي به اشعار و نوشته‌هاي آييني شاعران و نويسندگان طنزپرداز و با حضور اکبر کتابدار و عباس احمدي دوشنبه ۳۰ مهر ماه در حوزه هنري برگزار شد.

اکبر کتابدار، پژوهشگر و روزنامه نگار در ابتداي اين نشست، با بيان اين که براي ورود به موضوعات ديني بايد چند نکته را در نظر گرفت؛ اظهار کرد: طنز اهدافي دارد و در قرآن کريم هم وقتي از تشبيهات، کنايات و استعاره ها و تمثيل استفاده مي‌شود، مي بينيم که به موضوعاتي پرداخته مي‌شود که هم نشاط دارد و همچنين انتقاد سازنده  و آموزشي هم داشته باشد.

پرهيز از چند نکته ضروري به نظر مي‌رسد. نخست اين که شعر آئيني منافاتي با موضوعات ديني و مذهبي نداشته باشد. حقوق مسلمان‌ها را زير پا نگذارد. کسي را به خنده نگيرد و يا کسي مورد تمسخر و توهين قرار نگيرد. در مثنوي نمونه هاي زيادي داريم که شوخي هايي خيلي لطيف و ظريف با موضوعات آييني انجام مي‌شود. خيلي از شاعران به اين موضوعات پرداخته‌اند، بدون اين که توهيني صورت گرفته باشد.

کتابدار با تاکيد بر اين که شعر آئيني را نمي توان تنها شعر مذهبي دانست؛ عنوان کرد: آئين هاي ملي و قومي را مي توان زيرمجموعه موضوعي شعر آئيني دانست.

شعر مذهبي  از صدر اسلام وجود داشته است. نخستين شاعري که براي شهداي کربلا شعر گفته، ابواسحاق کسائي است. در عصر صفويه فضا باز مي شود و همه چيز تغيير مي کند و عزاداري براي اباعبدالله الحسين (ع) و يارانشان آزاد مي‌شود. در همان دوران محتشم کاشاني با شعر خود، ديگر شعرهاي عاشورايي را به سايه مي برد.

برخي شاعران طنزپرداز امروز نگاه قرآني دارند و انتقاد سازنده با ايجاد نشاط روحي و در کنارش آموزش را مدنظر قرار داده اند.

عباس احمدي شاعر طنزپرداز نيز با اشاره به اين که ادبيات آييني واژه اي بود که از دهه ۸۰ وارد ادبيات معاصر شد، اظهار کرد: هر چند پيش از آن هم اين ادبيات را داشته ايم؛ اما افرادي مانند محمدعلي مجاهدي سردمدار شکل گيري عنوان شعر آئيني بودند.

ادبيات آييني مي تواند گستره فراواني داشته باشد و شامل مناجات، سوگ، مديحه، مدح، ستايش و آئين هاي ملي و مذهبي باشد. آن چيزي که در اين جلسه مدنظر است، اين است که درباره شعر مذهبي صحبت شود.

احمدي درباره درون مايه هاي اشعار مذهبي کشور گفت: يک بخش از اشعار مذهبي به شعرهاي توصيفي محض اختصاص دارد، شعر عاطفي تغزلي که بعد از انقلاب خيلي استفاده شد نيز بخش ديگري از شعر مذهبي است. دسته سوم هم مربوط به شعرهاي ادراکي و معرفتي مي‌شود.

اين شاعر خاطرنشان کرد: در دهه ۸۰ گسترش عجيبي در رابطه با شعر آئيني و مذهبي داشتيم و مفهوم جديدي به نام شعر هيات هم در اين ميان وارد شد. شعر هيات بايد عوام فهم و قابل ارائه در مجلس باشد. در دهه ۸۰ شتابزدگي در انتشار کتاب هاي شعر مذهبي رخ داد و آثار منتشر شده در آن دوران به تنهايي با حجم تمام شعرهاي مذهبي تاريخ ادبيات برابري مي کند.

احمدي با تاکيد بر اين که شعر آئيني امروز در نوع نگاه و زبان با گذشته متفاوت است؛ گفت: امروزه در شعر هيات «بحر طويل» دوباره مرسوم شده است. ترکيب بند، ترجيع بند، مسمط، قصيده و قالب هايي از اين دست هم مرسوم شده اند و البته معتقدم احياي اين قالب هاي شعري حرکت خوبي است.

رويکرد طنز به مفاهيم مذهبي، حرکت بر روي لبه تيغ است. بايد توجه داشته باشيم که از حد خود و از دايره توحيدي خارج نشود. ابوالفضل زرويي نصرآباد، ناصر فيض و بسياري از شاعران طنزپرداز امروز، اشعار زيبايي در زمينه آئين ها و مذهب دارند  و بسياري از شاعران طنزپرداز که بيشتر به طنز شناخته شده اند  آثار آييني ارزنده اي دارند.

حسن ختام اين نشست اشعار آييني شاعران حاضر در جلسه بود.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311344
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.