«در حلقه رندان» نقطه عطفي در طنزپردازي

۱۵۱اُمين شب شعر طنز در حلقه رندان برگزار شد

 عباس سجادي، شاعر و مجري تلويزيون گفت: : تشکيل دفتر طنز حوزه هنري و برپايي جلسات «در حلقه رندان» نقطه عطفي در طنزپردازي نوين ايران بود که نگاهمان را به طنز تغيير داد.

۱۵۱اُمين شب شعر طنز «در حلقه رندان» با اجراي اميرحسين مدرس ، مجري و بازيگر تلويزيون و سينماي کشور و با حضور جمع کثيري از شاعران و علاقه مندان يکشنبه ۲۸ بهمن ماه در حوزه هنري برگزار شد.

 اکبر کتابدار روزنامه‌نگار، منتقد و پژوهشگر ادبي در سخنان کوتاهي با بيان اين که در طنز هيچ خط قرمزي وجود ندارد، اظهار کرد: در شعر جدي هم همينطور است و بستگي دارد به اين که موضوعات را چگونه بيان کنيم. شاعران کهن بدون اين که توهيني به مقدسات کرده باشند؛ اشعار طنز آميز درباره ماه رمضان داشته اند.

وي همچنين گفت: به ياد دارم مرحوم ابوالفضل زرويي نصرآباد در جلسه «رمز طنز» خاطره‌اي تعريف کردند و گفتند در مجله گل آقا معمول و مرسوم آن بود که بر اساس اخبار روزنامه ها طنزي نوشته مي شد. خبري بود که اگر معلمي بخواهد از شهري به شهر ديگر منتقل شود بايد حافظ قرآن باشد و به دليل حساسيت اين موضوع کسي حاضر نبود درباره آن شعر و مطلب طنزي بگويد؛ در نهايت عمران صلاحي بدون آنکه مشکلي پيش بياييد و به مقدسات و ارزش‌هاي ديني و مذهبي توهيني شده باشد؛ شعر طنزي در اين باره سرود و آن شعر در نشريه منتشر شد.

 عباس سجادي ، شاعر، ترانه‌سرا، منقد ادبي و مجري تلويزيون که مهمان ويژه اين مراسم بود نيز در سخناني ضمن گراميداشت ياد و خاطره مرحوم ابوالفضل زرويي نصرآباد، موسس سلسله جلسات «در حلقه رندان» گفت: در سال‌هاي نخست برگزاري اين جلسات توفيق حضور داشتم و علاوه بر شهرام شکيبا، من هم مدتي به عنوان مجري اين جلسات بودم و اجرا در اين جلسات جز خاطره‌انگيز‌ترين روزهاي زندگي‌ام بود.

تشکيل دفتر طنز حوزه هنري و پيش از برپايي جلسات «در حلقه رندان» که نقطه عطفي در طنزپردازي نوين ايران بود، گاهي جسته و گريخته شعرهاي طنز مي‌نوشتيم و البته اين شعرها گاهي شيطنت آميز بودند. از زماني که ابوالفضل زرويي نصرآباد دفتر طنز حوزه هنري را راه اندازي کرد، ما هم نگاهمان به طنز تغيير کرد و امروز با مديريت ناصر فيض همچنان شاهد اتفاقات خوب در اين حوزه هستيم.

مدير عامل بنياد آفرينشهاي هنري نياوران همچنين گفت: کيومرث منشي‌زاده از شاعران تاثيرگذار و مدرنيستي و پيشرو در روزگار خود بود. بعد از فوت مرحوم زرويي ، شخصيت ايشان را با جناب مرحوم زرويي در ذهن مقايسه مي‌کردم، البته بدون اين که بخواهم در نفي و يا تاييد کسي سخن گفته باشم، جناب منشي زاده نگاه فلسفي به اتفاقات پيرامون خود داشت و با فلسفله نوين هم آشنايي داشت و نگاه ايشان به جامعه در حوزه طنز، نگاه طلبکارانه بود؛ اما هميشه احساسم اين بود که نگاه زرويي به طنز نگاه بدهکارانه بوده است و هميشه فکر مي‌کرد که او مسئوليت زيادي در جامعه دارد و بايد اصلاح کند. تعهدي در زرويي نصرآباد وجود داشت و علاوه بر آن که نگاه به آينده داشت، ريشه عميقي هم در گذشته داشت و همين ويژگي‌ها او را از خيلي از هم عصرانش متمايز مي‌کرد.

وي در ادامه شعر طنز «جشن تولد عبيد» را براي حضار خواند.

 رحمت شاکري شاعر پيشکسوت طنز و از همراهان قديمي سلسله جلسات «در حلقه رندان» نيز از مهمانان ويژه اين برنامه بود که به شعرخواني پرداخت.

اسماعيل اميني، حميد اسماعيلي، سيامک روشن، حسين رضوي فرد، مصطفي مشايخي، روح الله احمدي،  عليرضا لبش، امير سادات‌موسوي، مهدي استاد احمد، محمدرضا گلزار، صابر قديمي ، سعيده موسوي‌زاده، ياسمن حسيني و … نيز در اين برنامه به شعرخواني پرداختند.

مهدي فرج اللهي قطعه موسيقايي با شعري طنز از سعيد طلايي براي حضار اجرا کرد.

در پايان کليپ کوتاهي از سخنراني مرحوم کيومرث منشي زاده پخش شد.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311234
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.