به جاي تعريف به تاليف بپردازيم

مهدي  استاد احمد، شاعر و طنزپرداز خوش ذوقي است که در سال ۱۳۵۶ پا به اين جهان گذاشته است و با نامهاي مستعار م.الف مستعار ، استاديار و … کلي کارها کرده است از جمله سردبيري و نويسندگي در راديو جوان و ديگر راديو ها و همکاري با گل آقا، همشهري، اطلاعات هفتگي، خط خطي و …

طنز  چيست و چه کارکردي دارد؟

من خيلي جوابي براي اين سوال ندارم. خيلي تعريف بردار نيست. اساتيدي که طنز را تعريف کردند کارشان از اين نظر خوب است که ما را با حدودي که طنز پرداز بايد رعايت کند آشنا مي کند. اما اگر بخواهيم طنز را در يک جمله تعريف کنيم فکر نمي کنم تعريف جامعي بشود. بهتر است به سراغ کارها و مصاديق آنها برويم. ببينيم آدمهاي معتبر کدام کار را پسنديدند و کدام را نپسنديدند. مشکل اين نيست که طنز چيست بلکه اين است که چه کارکردي دارد؟ و طنز پرداز چطور بايد کار کند؟ در مجموع به نظر من با اجازه ي بزرگترها ارائه تعريف از طنز خيلي کار درستي نباشد.
حالا ما بياييم تعريفي هم از طنز ارائه بدهيم که طنز اين است از الف تا ي حالا اگر ديگري بيايد و تعريفي ارائه کند و بر اساس اصول ذهني ما هم درست باشد اما در تعريفمان نگنجد آن وقت چه بايد کرد؟ بايد بيشتر از اينکه درگير تعريف باشيم درگير تاليف باشيم.

خط قرمز چه رنگي است؟

خط قرمز بي رنگ است براي اينکه نمي توان آن را ديد. زماني شما از جايي عبور مي کنيد از نظر يک نفر شما اين طرف خط و از نظر ديگري آن طرف آن قرار داريد و از نظر نفري ديگر شما روي خط هستي پس بيرنگ است. با اين موضوع سليقه اي برخورد مي شود.

چرا طنز؟

به خاطر اينکه انقدر مقوله ي حيات بي رحمانه جدي است که فقط با خنديدن و طنز و آنچه به طنز مربوط مي شود؛ قابل تحمل است. شايد خيلي وقت ها طنز نوشتن به نفع خود طنز نويس باشد در حالي که شايد اين طور به نظر بيايد که فقط کار را براي مخاطب آسان تر مي کند. زندگ?ِِ تلخ و سخت و جدي سرگرمي مي خواهد تا بدانيم انقدر ها هم تلخ نيست.

جشنواره ي طنز چه فايده اي دارد؟

هر جشنواره اي در هر رشته اي و شاخه اي و شکلي که باشد بايد به فکر مخاطب هاي آن شاخه و رشته باشد. مثلا ما جشنواره ي انار هم داريم و اين جشنواره بايد کاري بکند که انار بهتر معرفي شده و به دست مشتري هاي انار برسد. جشنواره ي طنز بايد باعث شود در پايان؛ کار بهتري به مخاطب ارائه شود. اما در برخي مواقع جشنواره هايي براي ارائه ي کارهاي بهتر به مديران است. 

چه بلايي بايد سر برگزيده هاي جشنواره بياوريم؟

بهتر است بعد از برگزاري جشنواره و بعد از آن جايزه هايي که به برگزيدگان مي دهيم از آنها احوال پرسي هم بکنيم. تازه فهميديم فلان آدم مي تواند کار خوب ارائه بدهد و اين تازه قدم اولي است که برداشته شده است. مثل اينکه به کسي بگوييم : فلاني پول لازم داري؟ و او بگويد : بله و ما بگوييم : خب فقط مي خواستم بدانم. از آنجا به بعد ماجرا مهم است که وقتي فهميديم شخصي استعدادي دارد حالا بايد با او چه کار کنيم؟
ساده ترين کار اين است که حوزه نشريه ي طنزي منتشر کند و در بخشهايي به صورت ويژه از برگزيدگان بخواهد که همکاري کنند. چراکه بالاخره اينها هم بايد کار کنند و هم بايد از کاري که مي کنند بتوانند پولي به دست بياورند. چون خيلي ها را داشتيم که در دوره ي جواني طنز نويس بودند و اولين فرصت شغلي که برايشان به وجود آمده طنز نويسي را کنار گذاشته اند. بک عده اي هم مثل خود من هستند که آن اولين فرصت شغلي هنوز برايشان ايجاد نشده است.

براي کساني که مي خواهند طنز را جدي دنبال کند چه پيشنهادي داريد؟کلاس؟ کارگاه؟ کتاب؟ استاد؟ …؟

اول از همه درباره کلاس بگويم که فکر نمي کنم طنز نويسي را بتوان در کلاس ياد گرفت ولي از اساتيد مي توان استفاده کرد. به نظر من بهترين کلاس طنز اين است که يک نفر چيزي بنويسد و آنرا پيش استادي بخواند و استاد ايرادهايش را بگويد و هر هفته اين اتفاق تکرار شود. در همين دفتر حوزه هنري  کارگاههاي برگزار شده و مي شود مثلا کارگاههاي آقاي فيض، آقاي اميني ، محفل طنزپردازان که آقاي زرووي در آنجا ميزبان مي باشند و… 
اين بخش مربوط به ارتباط طنز نويس با اساتيد است و بخش ديگري مربوط به ارتباط مديران با اساتيد است که کارگاهها ي مستمر پيش بيني شود. شخصي هم که مي خواهد طنز نويس شود بايد مطالعه را خيلي جدي بگيرد براي مثال کسي که مي خواهد شعر طنز بگويد حتما بايد  اشعار طنز از ابوالقاسم حالت به قبل و از ابوالقاسم حالت به بعد را  بخواند.

شما چه طور خوب شعر طنز مي گوييد؟

فرض کنيم که خوب شعر طنز مي گويم. من از همين درحلقه رندان تشويق شدم. شعر مي نوشتم و نشان اساتيد مي دادم و شعرها اصلاح مي شد. بعد کارها را مي خواندم و عکس العمل مخاطب مشوقم شد و براي من که همين شب شعر طنز در حلقه رندان خيلي تاثيرگذار بود.
 

لطفا بسيار کوتاه بفرماييد:

عمران صلاحي:
گل

منوچهر احترامي:
محبت

مهدي استاد احمد:
مهدي استاد احمد

دفتر طنز حوزه هنري:
  منزل اميد طنز پردازان

 

پايان گفتگو /

مهدي فرج اللهي | دفتر طنز حوزه هنري

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=312342
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.