قضات عصا قورت نداده‌اند

«از پشت ميز عدليه» به چاپ هفتم رسيد. در اين کتاب امين تويسرکاني -قاضي دادگستري- خاطراتي طنزآميز را از دوران قضاوت خود روايت مي‌کند.
تويسرکاني درباره چاپ هفتم اين مجموعه گفت: « من اين روزها خيلي خوشحالم که نوشتم تا خنده‌هايي را بشنوم. احساس خوشبختي مي‌کنم که چشم‌هايي همراهم شدند تا با هم متفاوت ببينيم. شادم از اينکه سعي کردم اندکي تغيير بيافرينم. گرچه فرصت‌ها و جايگاه‌هايي را ازدست‌ دادم، گرچه بارها از بازخواست‌هاي شديد و سرزنش‌هاي بي‌پايان، خسته شدم؛ اما هربار از يک تشويق‌ و يک هم‌دلي‌ صدها مرتبه بيشتر جان گرفتم. ممنونم از اينکه کتابم را خوانديد و اميدوارم که باز هم باعث خنديدن شما بشوم.»
اين مجموعه خواندني در عرض مدت سه سال با استقبال خوب مخاطبان به چاپ هفتم رسيده است. امين تويسرکاني درباره دلايل نگارش اين کتاب با زبان و نگاهي طنزآميز گفت: «اول اين‌که سال‌هاست طنز مي‌نويسم و تقريباً مدل ديگري بلد نيستم بنويسم. من حتي گه‌گاه در صدور راي هم کاملاً به صورت زيرپوستي، تيکه‌اي مي‌اندازم و طنزي مي‌پرانم. دوم اين‌که جَو و اتفاقات دادسرا آن‌قدر تلخ و زمخت است که ديگر نياز به مرثيه‌سرايي ندارد؛ بلکه قلم طنزي بايد تا بتوان اين زشتي‌ها و تلخي‌ها را خواندني و دلپذير کرد.»
امين تويسرکاني تاکنون چندين بار برگزيده جشنواره طنز مکتوب شده است و از نويسندگان و داستان‌نويسان خوش ذوق و طنزآفرين روزگار ماست. ايشان در خصوص ديگر دلايل نگارش اين کتاب به کم کردن فاصله ميان جامعه و قضات اشاره کرد و اينکه بين مردم و قاضي‌ها يک قهر قديمي وجود دارد و اين به دليل تصويري است که رسانه‌ها، به ويژه صدا و سيما از قضات به مردم مي‌دهند. تويسرکاني در همين خصوص گفت: «قاضي در تلويزيون و سينما پيرمردي هفتادساله است با کت‌وشلوار خاکستري و يقه ديپلمات و ريش بلند که با خودش هم قهر است و مدام با گوشت‌کوبش روي ميز مي‌کوبد و تنها جمله‌اي که بلد است اين است که «نظم جلسه را رعايت کنيد.» اما اگر سري به دادگستري بزنيد مي‌بينيد که بسياري از قُضات، جوان و امروزي هستند؛ تعداد بسيار زيادي قاضي خانم در دادگستري کار مي‌کنند؛ مدل و رنگ لباس قُضات اکثراً مثل ساير مردم است. قُضات در جلسات رسيدگي عصا قورت نداده‌اند؛ بلکه گاهي با مراجعه‌کنندگان خوش‌وبش و شوخي مي‌کنند. کلاً در دادگستري گوشت‌کوبي وجود ندارد. بسياري از قُضات به سينما و ساير اتفاقات فرهنگي و هنري علاقه دارند؛ قُضات شعر مي‌خوانند و صد البته گونه‌هاي نادري از آن‌ها طنز مي‌نويسند.»
امين تويسرکاني در اين کتاب با زباني خودماني، صميمي و طنزآميز درباره واقعيت‌هاي زندگي روزمره و جالب يک قاضي نوشته است. او خودش و ديگران را در اين کتاب نقد مي‌کند. از خوشي‌ها و سختي‌هاي قضاوت مي‌گويد و به رفتارهايي که مردم با قضات دارند اشاره مي‌کند.
چاپ هفتم کتاب «از پشت ميز عدليه» توسط نشر چشمه منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان است.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=314073
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.