فواید روانشناسی تجربی

فواید روانشناسی تجربی

نویسنده: سمیه رستمی

پیچیدگی‌های زندگی بشر امروزی باعث شده، بیست چهاری تحت انواع و اقسام فشارها و استرس‌ها قرار بگیرد. جوری که خازن، مدار و سیم‌پیچ‌های مخ و مخچه‌اش یاتاقان بزند و دود سفید رنگی از کله‌اش برخیزد.

اینجاست که نیاز به روانشناس در زندگی بشر امروزی قر ریز می‌ریزد و دائم فر می‌خورد. اما سه نیاز اصلی بشر یعنی خوراک، پوشاک و مسکن طوری او را چهار چنگولی گرفتار کرده‌اند که از پس هزینه روانشناسی برنمی‌آید. یعنی اگر قبلاً هشتش گِرو نه بود، الان اعداد ماقبلش گرو اعداد مابعدش قرار گرفته‌اند.

پس تنها چاره‌ای که می‌ماند خود‌درمانی با استفاده از روانشناسی تجربی و فواید آن است.

ایرانی‌ها که در خود درمانی ید طولایی دارند، می‌ماند روانشناسی تجربی که یک چیزی است در مایه‌های دندانپزشکی تجربی یعنی نیاز به دنگ و فنگ و قر و اطوار کنکور و دانشگاه و در نهایت صندلی چرمی راحت ندارد.

ته تهش با خرید چهارتا کتاب از گوشه کنار پیاده‌رو و خیابان با عنوان «زنان فلان، مردان بیسار»، «چه کسی قورباغه ما را خورد؟»، «پنیرت را با ترخون و گشنیز سق بزن!»و «دست‌های جادویی، پاهای کانگوریی» جمع می‌شود. مطالعه این کتاب‌ها یک تیر و چندین نشانه است.

اولاً؛ لازم نیست کلی پول و انرژی و وقت، صرف نشستن روی یک صندلی نرم و راحت چرمی کرد. مخصوصاً که ما ایرانی‌ها عادت داریم تمام طول زمانی که در اتاق انتظار هستیم؛ درآمد متخصص مزبور را چرتکه بیاندازیم و اینجوری خودش کلی اعصاب خرد می‌کند.

سوماً را زودتر از دومًا می‌گوییم چون مهم‌تر است و آن سرانه مطالعه است که جفتکی می‌اندازد و خودش را می‌کشد آن بالا بالاها.

دوماً هم اگر مهم بود همان موقع ذکر می‌شد، پس بیخیالش.

بعد از خواندن این کتاب‌ها می‌توانید بخش‌هایی از آن‌ها را در قالب کانال‌های تلگرامی؛ «خانم قری» و «چگونه باکلاس باشیم جوری که چش چال جاریمان از کاسه درآد!» و امثال آن منتشر کرد که همین هم خودش کلی فایده دارد.

دوماً؛ نه اینکه دوماً مهم باشد؛ اما اولنش زیاد مهم نبود، پس دوماً را زودتر می‌گوییم. دوماً؛ با گرفتن فالور حتی فیک می‌توانید تبلیغات گرفت و چند برابر یک روانشناس راس راستکی درآمد داشت.

اولاً به چهارنفر که حوصله خواندن کتاب ندارند؛ چهار تا مطلب جدید آموزش داده می‌شود که نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت روانی جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند. سوماً؛ بالاخره انسان معاصر است و فضای مجازی و از قدیم هم بزرگان گفته‌اند:«چون سر و کارت با مجازی فُتاد، پس فعالیت هدفمند بایدت!» درست است که قافیه ندارد؛ اما معنای عمیقی در بیخش نهفته شده است.

راستی آن دوماً که نگفتیم، حال کردن با بوی خوب کتاب بود که اصلاً یک حس فرهیختگی به آدم می‌دهد؛ اما اگر شخص قید حس فرهیختگی را زده‌ باشد و با بوی کتاب حال نکند،
چیزی که فَت و فراوان است، پیج روانشناسی و مطالب انگیزشی و غیره ذلک.

مخصوصاً غیر ذلک‌هایش که ترکیبی زده‌اند.اصلاً هم کار به سن و شرایط مخاطب ندارند. البته سن که یک عدد است و اصلاً پارامتر مهمی نیست.پس برای زن و مرد بزرگ و کوچک یک جور نسخه می‌پیچند.

یک سری حرفهای حال خوب‌کن می‌زنند که حکم مُسکن را دارد و تا شخص بتواند هزینه روانشناس غیر تجربیِ کلاسیکِ پرفشنال را جور کند شاید به کارش بیاید.

البته روانشناسان غیر تجربی پرفشنال ارگانیک، روانشناسی تجربی را قبول ندارد و اعتقاد دارد این روانشناسی زرد است و اگر کور نکنند شفا نمی‌دهد؛ اما شاید از این جهت می‌گوید که دست زیاد نشود و بازار را خراب نکند.

به عنوان آخرین راه حل همان آب داغ نبات و عرق نعناع تجویز می‌شود که تجربه نشان داده، باعث رویش مجدد عضو قطع شده هم می‌شود، ریست اعصاب و روان که چیزی نیست.

پایان

برای مطالعه سایر مطالب اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=318041
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.