طنزپردازي‌هاي نشاط بخش رزمندگان را فراموش نکنيم

 محمدرضا سنگري  در همايش تجليل از نويسندگان و فعالان ادبيات پايداري گيلان در حسينيه هنر رشت تکريم بزرگان را پشتوانه روحي و معنوي براي جامعه دانست و گفت: تعظيم شعائر الهي پشتوانه قلبي و رواني براي مردم است.

اين نويسنده و پژوهشگر حوزه ادبيات پايداري با بيان اينکه گيلان سرزميني بزرگ با علما و دانشمندان صاحب‌نام است افزود: در نگارش کتاب “آينه داران آفتاب” در مورد اصحاب امام حسين (ع) که هفت سال به طول انجاميد به شخصيتي برخورد کردم که اصالتا ايراني و متعلق به گيلان بود.

در نگارش کتاب‌هايم مسير حرکت امام حسين (ع) را بررسي کرده و بسياري از زواياي پنهان عاشورا برايم آشکار شد. به تعبير استاد شهيد مطهري زيباترين رجز کربلا رجز نوجوان ?? ساله بود اما به عقيده بنده، زيباترين و حماسي‌ترين رجز کربلا توسط شخصيت گيلاني حاضر در اين واقعه(سُلِيم) خوانده شده که ابعاد حماسي اين نبرد را ترسيم کرد.

رجزها بخش مهمي از ادبيات پايداري هستند. متاسفانه هنوز اقدامي جدي در حوزه رجزهاي دفاع مقدس صورت نگرفته است و نگران فراموشي اين رجزها و عدم دسترسي به آن هستم.

 

در زمان جنگ ادبيات تلگرافي رواج داشت که امروز اثري از آن نيست. متاسفانه ادبيات تلگرافي ايران به فراموشي سپرده شده و از بين رفته است.

اين رزمنده دوران دفاع مقدس سابقه ادبيات پايداري در گيلان را بسيار غني دانست و تصريح کرد: گيلان در تفسير، قطبي بزرگ است و بايد به پيشينه ادبيات پايداري در گيلان که گستره‌اي وسيع و مشتمل بر ادبيات انقلاب، دفاع مقدس، جنگل، مدافعان حرم و مدافعان سلامت است، پرداخته شود.

هر نوع ايستادگي انسان براي هويت‌بخشي خويش زير چتر ادبيات پايداري قرار دارد. اگر امروز به حوزه ادبيات دفاع مقدس و ادبيات پايداري توجه نکنيم، آيندگان از مفاهيم غني آن بي‌بهره خواهند ماند.

ادبيات دوران دفاع مقدس در حال فراموشي است و بايد ابعاد مختلف آن مورد توجه قرار گيرد. بايد همت کرد و به حوزه‌هايي که کمتر بدان پرداخته شده چون سنگر نوشته‌ها، دشت نوشته‌ها، جاده‌نوشته‌ها و … با جديت ورود کرد. اگر اين مقوله‌ها که بخشي از ادبيات دفاع مقدس هستند، گردآوري نشوند، نابود خواهند شد.

سنگري طنز‌پردازي‌هاي جبهه را از حوزه‌هاي مغفول مانده ادبيات دفاع مقدس برشمرد و تاکيد کرد: بايد آيندگان بدانند که جبهه تنها يک تراژدي سوگ‌آور از مرگ و جنگ و خونريزي نبود بلکه در درون خود طنزپردازي‌هايي داشت که منجر به نشاط‌بخشي رزمندگان در شب‌هاي عمليات مي‌شد.

وي با بيان اينکه در حوزه شعر پايداري در بخش‌هاي کودک، نوجوان و بزرگسال هزار و ???اثر داريم اعلام کرد: ? هزار و ??? اثر در حوزه ادبيات داستاني داريم و حوزه خاطرات که بارورترين گونه ادبي در دفاع مقدس است، بيشترين آثار را به خود اختصاص داده است.

سنگري خواستار توجه به حوزه‌هاي کمتر پرداخته شده ادبيات پايداري شد تا خلاءهاي موجود در اين حوزه برطرف شود.

گفتني است، در پايان اين مراسم از ?? نفر از نويسندگان و شاعران ادبيات پايداري گيلان تجليل شد. / شبستان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313514
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.