یادداشت های یک دیوانه و نقدی بر نظام طبقاتی

یادداشت های یک دیوانه و نقدی بر نظام طبقاتی

نویسنده: سارا ملاعباسی

شکاف طبقاتی و تفاوت پررنگ بین آدم‌ها در یک شهر کوچک، تلاش برای رسیدن به طبقه مرفه جامعه و مانند این‌ها، از موضوعاتی هستند که در بسیاری از جوامع رخ داده و داستان‌های زیادی درباره آن نوشته شده است.

نیکلای گوگول در «یادداشت های یک دیوانه» داستان مردی را روایت می‌کند که برای رسیدن به دختر مورد علاقه‌اش که موقعیت اجتماعی بالاتری دارد، تلاش می‌کند و در این راه با مشکلات مختلفی روبرو می‌شود.

تا جایی که داستان شکل فانتزی به خود می‌گیرد و نکته‌اش اینجاست که در عین فانتزی بودن واقعیت دارد و ممکن است برای هر کسی پیش بیاید.

در کتاب یادداشت‌های یک دیوانه، هفت داستان دیگر با نام‌های دماغ، شنل، ماجرای نزاع ایوان ایوانوویچ و ایوان نیکیفوروویچ، کالسکه، بلوار نیفسکی و چند داستان کوتاه دیگر وجود دارد که در هر کدام رنج و سختی مردم طبقه متوسط جامعه به تصویر کشیده می‌شود.

گوگول در این کتاب، با امانت‌داری نسبت به قومیت‌ها و تیپ‌های مختلف جامعه و با روایت زندگی ساده آدم‌ها، هم اجتماع خودش را توصیف و نقد کرده و هم تحلیل‌های اجتماعی‌اش را در اتفاقات ساده روزمره بیان می‌کند.

داستان‌هایی که در ابتدا ساده به نظر می‌رسند، اما هر کدام‌شان حرفی مهم برای گفتن دارند.

کمدی و طنز در این داستان‌ها به موقعیت‌ها و سرانجام آدم‌هایی برمی‌گردد که با یک اتفاق پیش پا افتاده و یا یک آرزوی ساده، روزمرگی‌شان تغییر می‌کند و فکر پیشرفت، آنها را به دردسر می‌اندازد.

این پیش پا افتادگی اتفاقات در داستان، اینقدر با زبانی روان گفته شده‌ که خواننده می‌تواند خودش را جای شخصیت‌ها بگذارد و با آنها همذات‌پنداری کند.

این ویژگی از جهان‌شمول بودن داستان‌ها نشأت می‌گیرد که باعث می‌شود موقعیت‌های مختلف کتاب را برای آدم‌های سراسر جهان متصور شد و فقط آن را به یک جغرافیای خاص نسبت نداد.

به همین دلیل اگر به دنبال کتابی هستید که ابتدا شما را سرگرم کند و در آخر احساسات‌تان را درگیر کند، مجموعه داستان‌ «یادداشت‌های یک دیوانه و هفت داستان دیگر» گزینه خوبی برای شماست.

گفتنی است این کتاب با ترجمه خشایار دیهیمی و از سوی نشر نی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

می‌توانید این کتاب را از این لینک تهیه کنید

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317639
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.