کتاب آبنبات هل‌دار اثری با موقعیت‌های طنز

کتاب آبنبات هل‌دار اثری با موقعیت‌های طنز

یکی از مهمترین بخش تاریخ معاصر ایران به دهه شصت و درگیری بسیاری از مردم با جنگ تحمیلی و شرایط ناشی از آن مربوط می‌شود.

کتاب آبنبات هل‌دار به نویسندگی مهرداد صدقی یکی از رمان‌های طنزی است که فضای پشت جبهه و زندگی مردم در کوچه سیدی شهر بجنورد را روایت می‌کند.

این اثر را می‌توان یکی از رمان‌های طنز موفق در سال‌های اخیر برشمرد که نکات طنزنویسی در آن به درستی رعایت شده است.

اتفاقات مهم داخلی و خارجی از دید یک کودک

این کتاب از دید کودکی به نام «محسن» در بجنورد روایت می‌شود که برادرش به جبهه می‌رود و شرایط متفاوتی برای خانواده و اطرافیان رقم می‌خورد.

طنز موقعیت، شوخی‌های کلامی، استفاده بجا از لهجه بجنوردی و بهره‌گیری از مسائل اجتماعی دهه شصت از نکات برجسته این رمان است.

اشاره به اتفاقات مهم تاریخی داخلی و بین‌المللی، آن هم از دید یک کودک که واکنش بزرگترهایش را می‌بیند و با دید خودش آن را قضاوت می‌کند، از ویژگی‌هایی است که این رمان را از سایر آثار متمایز می‌کند.

همچنین شیطنت‌هایی که از سوی شخصیت اصلی و همسن و سالان او اتفاق می‌افتد برای بسیاری از مخاطبان ملموس است و می‌تواند یادآور خاطرات آن دوران باشد.

نوشتن از اتفاقات دوران دفاع مقدس و شوخی با آن راحت نیست

نوشتن و شوخی با اتفاقاتی که زندگی روزمره بسیاری از افراد را تغییر داده و آنها را به نگرانی می‌کشاند، کار راحتی نیست و احتیاج به تسلط و تجربه کردن آن دوران دارد.

مهرداد صدقی متولد ۱۳۵۶ است و می‌توان گفت تجربه زیسته او در دوران جنگ تحمیلی باعث شده است این کتاب به اثری خواندنی و قابل درک تبدیل شود.

انتخاب «من‌راوی اصلیِ اول شخص» نیز دید مناسبی به خواننده می‌دهد و با محدودیت زاویه دید، ارتباط بهتری میان نویسنده و خواننده شکل می‌گیرد.

از طرفی طنز درون کتاب زننده و تند نیست و مرزهای اخلاقی و هنجارهای اجتماعی به درستی رعایت شده است.

نویسنده از دردسر نمی‌ترسد

از نکات برجسته طنزنویسی در آبنبات هل‌دار می‌توان به ساخت موقعیت‌های طنز از سوی نویسنده اشاره کرد؛ موقعیت‌هایی که اغلب با دردسر همراه‌اند و کمتر کسی حاضر به تجربه آن است.

اما صدقی با تسلط بر فضا و شخصیت‌های درون داستان، شخصیت اصلی را در موقعیت‌های گوناگونی قرار می‌دهد و با راهکارهایی باورپذیر و قابل درک او را از موقعیت خارج می‌کند.

این موقعیت‌ها به گونه‌ای روایت شده‌اند که علاوه بر خنداندن خواننده، داستان را جلو برده و به نکات مهم اجتماعی آن دوران اشاره می‌کند.

گفتنی است کتاب آبنبات هل‌دار اولین جلد از سری آبنبات‌ها اثر مهرداد صدقی است که در سال ۱۳۹۲ از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

این کتاب علاوه بر یک رمان جذاب و خواندنی، می‌تواند یکی از منابع آشنایی با طنز و تکنیک‌های طنز نویسی باشد.

برای خرید نسخه الکترونیک اینجا کلیک کنید.

برای معرفی سایر کتاب‌ها نیز اینجا کلیک کنید.

پایان

نویسنده: سارا ملاعباسی

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=315106
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.