کتاب آبنبات دارچینی؛ محسن پخته‌تر می‌شود

کتاب آبنبات دارچینی؛ محسن پخته‌تر می‌شود

نویسنده: سارا ملاعباسی

سومین جلد از سری آبنبات‌ها به قلم مهرداد صدقی از دید شخصیت اصلی محسن که در آستانه جوانی است روایت می‌شود.

کتاب آبنبات دارچینی در ادامه آبنبات هل‌دار و آبنبات پسته‌ای نوشته و در سال ۱۳۹۷ از سوی نشر سوره مهر منتشر شد.

فرهنگ مردم بجنورد با طعم آبنبات دارچینی

مخاطب در این کتاب شاهد مرور سنت و آداب و رسوم مردم بجنورد و مکان‌های دیدنی این منطقه است.

نویسنده این‌بار محل موقعیت‌ها و شوخی‌ها را تغییر داده و با استفاده از رخدادها، طنز‌های جدیدی ساخته است که با وجود تمرکز بر یک جغرافیای خاص از زمان روایت برگرفته شده و برای مخاطب تازه است.

می‌توان گفت یکی از علت‌های موفقیت‌های طنز در جغرافیای خاص، تسلط نویسنده بر تمامی اتفاقات و فرهنگ مردم آن منطقه است که در این اثر به خوبی دیده می‌شود.

اندوه در داستان باقی نمی‌ماند

با وجود اضافه شدن شخصیت‌هایی مثل «حسین بنا» و «آقای جاجرمی» و اتفاقاتی که برای آنها می‌افتد، شخصیت‌های اصلی به قدرت خودشان باقی ماندند.

همچنین اگر اتفاق ناراحت کننده و تاثیر گذاری در داستان می‌افتاد، نویسنده با هوشمندی آن را به سمت موقعیت‌های دیگر سوق داده و اجازه نمی‌دهد فضای سنگین بر داستان حاکم شود.

این در حالی است که نویسنده و خواننده مطمئن هستند تحت تاثیر نکات مهم داستان قرار گرفته‌اند و وقت آن است که با یک شوخی به فضای اصلی داستان برگردند.

تاثیر مستقیم اتفاقات بر زندگی روزمره

یکی از ویژگی‌هایی که سراسر داستان مشهود است، گذر زمان و تغییر جامعه دوران پس از جنگ تحمیلی و تاثیر آن بر افکار و عقاید افراد است. به طوری که جنگ بوسنی می‌تواند اثر مستقیمی بر زندگی اطرافیان شخصیت اصلی بگذارد و ماجرای تازه خلق کند.

ضمن آن که با گذشت زمان، شخصیت اصلی همانند هر فردی در آستانه جوانی متوجه ضرورت همخوانی رفتار و گفتار با زمانه خود است و سعی می‌کند در حالیکه به سنت‌ها احترام می‌گذارد از زمانه خویش هم عقب نماند.

گفتنی است در آبنبات دارچینی همانند سایر آبنبات‌ها اتفاقات مهم و اجتماعی مانند کار در تابستان، کنکور و امتحان نهایی و حتی علاقه‌مندی به جنس مخالف پیرامون شخصیت اصلی دیده می‌شود.

این اتفاقات به نوعی همان شیوه طنز موقعیت در جلد اول را یادآور می‌شود و با ایده‌های تازه داستان جدیدی با نگاه طنز را رقم می‌زند.

همچنین تعلیق انتهای کتاب به گونه‌ای است که هم مخاطب راضی است و هم منتظر جلد بعدی می‌ماند و در انتها با خودش تکرار می‌کند: «زندگی همینه…».

این کتاب را می‌توانید در طاقچه یا فیدیبو بخوانید و یا به صورت فیزیکی از این لینک تهیه کنید.

همچنین این کتاب به صورت صوتی و با خوانش میرطاهر مظلومی نیز تولید شده که در این لینک قابل دسترسی است.

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317263
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.