وقتي که شعرم تلخ مي شود

شعر فرانو پا به بيست سالگي خود گذاشته، با اينکه در عنفوان شباب است اما پيرانه و مطمئن حرکت مي­کند. با سادگي و کوتاهي و طنز نهانش دل­ها را برده است و در هر شهري و استاني شاعراني جوان و پرشور دارد هم­سن و سال خود که به همراه مخاطب درد آشناي خود به معضلات محيط زيست و انسان معاصر محصور در دود و آهن و سيمان مي­انديشد. تازه­ترين مجموعه شعر فرانو با عنوان کاکتوسکا از حسين مقدسي نيا شاعر جوان کرمانشاهي از سوي انتشارات تخصصي شعر نسل جوان ، فصل پنجم منتشر شده است. حسين مقدسي نيا شاعر طنزپرداز جوان کرمانشاهي پيش از اين دو مجموعه طنز و کاريکلماتور به بازار نشر تقديم نموده است؛ که هر دو از پيشينه تجربه و انديشه دلپذير اين شاعر حکايت مي­کنند:
مصرف بي­رويه
چراغ­ها را من خاموش مي­کنم
کولر را حوّا
تلويزيون را دخترم هانيتا
ممنونم از توانير که براي شب­هاي شاعرانه ما شمع روشن کرده است(صفحه ۳۵)
در اين شعر مقدسي نيا با آوردن نام همسر و دختر گرامي­اش به صميميت شعرهاي اين دفتر افزوده چرا که مخاطب امروز خيلي راحت با آن ارتباط برقرار مي­کند و عضوي از خانواده مي­شود. او هم­چنين تفاوت کاريکلماتور و شعر کوتاه فرانو را رعايت مي­کند. و مواظب مرز بين اين دو ژانر ادبي است. به شعر مناجات معروفين توجه فرمائيد:
يا سريع الرضا
يا رفيع الدرجات
رضا رفيع را سريع به درجات عاليه برسان(صفحه۷۵)
شعر فرانو خوب نگريستن به اشياء و پديده­هاي اطراف است. دقت در روابط پنهان و آشکار کائنات و رسيدن به طنزي والا در يک غافل­گيري هوشمندانه:
شعر بي شعور
وقتي که شعرم تلخ مي­شود
من سکوت کرده­ام
زخم­هايم دهان باز مي­کنند
آنگاه که شعر ترانه مي­شود
کودک درونم شيرين زباني مي­کند
هر گاه شبيه خودم فکر مي­کنم
هرگاه شبيه خودم حرف مي­زنم
شعر سکوت مي­کند(صفحه۳۳)
بازي با کلمات در اغلب شعرهاي اين دفتر خود­ نمايي مي­کند. اين شگرد در شعر فرانو اگر مهندسي شود به پُرباري انديشه کمک خواهد کرد:
نظيريه
نظير از کابل آمده است
او از کابل فشارِ قوي هم در کابُل، فشار قوي­تر تحمل کرده است
روزي دو شيفت کار مي­کند
هيچ جايي ساکن نمي­شود
او در تهران متحرک است
نظيرش در قم و قوچان ديده مي­شود
بلند نظر است و ساده و کارگر و بي نظير
رعايت حال هر کي را نمي­کنيد
مراعات نظير را بکنيد(صفحه۵۸)
حسين مقدسي نيا اولين مجموعه طنز فرانو خود را با طرح جلدي زيبا و تفکر برانگيز منتشر کرده است. او را تشويق مي­کنيم تا در مجموعه­هاي آتي خود شعرهاي برتر خود را به مخاطب امروز تقديم نمايد و از آنجايي که سابقه طنز و کاريکلماتور نويسي دارد خيلي زود جايگاه خود را خواهد يافت. و شعر فرانو يکي ديگر از ياران خود را خواهد شناخت. براي حسين عزيز  و مجموعه جديدش موفقيت فراوان و براي جناب بيگي حبيب آبادي عزيز مدير نشر فصل پنجم، خادم نسل جوان سلامتي آرزومندم.
اکبر اکسير    
آستارا -۱۴۰۰ 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=314080
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.