نشست‌هاي تخصصي در مهرواره طنز خليج فارس

سه نشست تخصصي با حضور مجازي طنزنويسان کشور در دومين مهرواره منطقه‌اي ادبي طنز خليج فارس کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان هرمزگان برگزار شد.

اين مهرواره با هدف آشنايي کودکان و نوجوانان با گونه ادبي طنز، ايجاد شادابي و نشاط در کارگاه‌ها و انجمن‌هاي ادبي، پرورش تفکر انتقادي و توجه به دنياي پيرامون ويژه کارشناسان، مربيان و اعضاي مراکز فرهنگي‌هنري کانون در استان‌هاي يزد، کرمان، سيستان و بلوچستان و خراسان رضوي به ميزباني کانون استان هرمزگان برگزار شد.

بررسي تاثير طنزنويسي در شاد زيستن با حضور راشد انصاري

راشد انصاري نويسنده و طنزپرداز کشور در نشستي که با موضوع «تاثير طنزنويسي در شاد زيستن» در اين مهرواره برگزار شد گفت: شاد زيستن همواره يکي از اهداف شاعران بوده است و آن‌ها تلاش کرده‌اند تا فضايي شاد در شعرهاي‌شان جاري باشد.
حتي در آثار شاعراني هم‌چون سعدي شيرازي، حافظ، خيام و… نيز مي‌توان رگه‌هايي از طنز و شور و نشاط را مشاهده کرد.
انصاري با اشاره به اين‌که طنز و شادي بهترين درمان براي کم کردن استرس و يکي از مفيدترين راه‌ها براي مقابله با بيماري است يادآور شد: طنز مولفه‌هاي ديگري به جز خنده نيز دارد.

اکبرپور، تاثير ايده‌هاي بي‌پايان در طنز را بررسي کرد

احمد اکبرپور طنزپرداز مطرح کشور در نشست تخصصي «موضوع تاثير ايده‌هاي بي پايان در طنز» ضمن برشمردن اهميت طنز در شادسازي دنياي کودکان و نوجوانان در مورد تفاوت دنياي کودکان و بزرگ‌سالان گفت‌وگو کرد.
وي گفت: شادي به خلاقيت‌هاي فردي مخاطبان کمک مي‌کند و آن‌ها را با جهان تازه‌اي براي خلق کردن آشنا مي‌سازد.
اکبرپور از مربيان کانون خواست به اعضا کمک کنند تا آثار مناسب حوزه طنز را بخوانند و از تجربه‌هاي شخصي خود به عنوان ايده‌هاي بي پايان بهره‌مند شوند.

وي در ادامه ضمن معرفي رمان‌هاي متفاوتي در حوزه طنز اظهار داشت: هيچانه‌ها نوعي از شعر است که در آن معنا و مفهوم، مدنظر شاعر نيست و هدف از سرايش آن تنها خوش‌آوايي و دل‌نشيني کلام است.
برخي معتقدند که براي کودکان خردسال هيچانه‌ها مفيدترين قالب شعري است و در پرورش تخيل آن‌ها بسيار مؤثر خواهند بود و هيچانه‌هايي مثل «يه توپ دارم قلقليه» توانسته است ذهن مخاطب خود را قلقک دهد.

طنز، تيغي تيز و ظريف و به دنبال بهبود شرايط است

حسين تولايي در نشستي که ويژه اعضاي مراکز فرهنگي و هنري با عنوان «شگردهاي طنزنويسي» در دومين مهرواره منطقه‌اي ادبي طنز خليج فارس برپا شد ابتدا در مورد ماهيت طنز با اعضا گفت‌وگو کرد و در ادامه به تمرين‌نويسي طنز با اعضاي کانون پرداخت.

براي نوشتن طنز، مهم‌تر از خواندن تئوري‌ها، خوانش آثار ديگران است. هر کلمه ظرفيتي دارد و شاعر بايد از ظرفيت آن درست استفاده کند.
چگونگي سوژه‌يابي، کلمه‌سازي، ترکيب‌سازي و اغراق در طنزنويسي نکات ديگري بود که تولايي در اين نشست به آن‌ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: يکي از شگردهاي مهم طنز بزرگ‌نمايي است.
وي با تاکيد بر اجتناب از مستقيم‌گويي در طنز گفت: اگر آن را به مثابه تيغ جراحي در نظر بگيريم؛ طنز تيغ تيز و ظريفي است که به دنبال بهبود شرايط است.

نشست‌هاي تخصصي مجازي دومين مهرواره منطقه‌اي ادبي طنز خليج فارس، در ارديبهشت ???? به ميزباني کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان هرمزگان برگزار شد.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313742
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.