مکتب‌خانه طنز هشتاد و سوم را ببينيم

 

به گزارش روابط عمومي دفتر طنز حوزه هنري هشتاد و سومين جلسه مکتب خانه طنز به صورت مجازي برگزار شد. در اين کارگاه رضا ساکي دو طنز نوشته از نشريه گل‌آقا را تحليل و بررسي کرد. «بگير ول کن» و «سمينار رشوه و رشوه‌ خواري» در سال ???? به قلم «کيومرث صابري فومني» نوشته و در ستون «دو کلمه حرف حساب» منتشر شده بود.

شيوه نگارش هر دو طنز نوشته با کوچک‌ نمايي و اغراق در دو ناهنجاري اجتماعي همراه است.

 

در «بگير ول کن»، به کار عبث و بيهوده برخي مسؤلين در زمينه مبارزه با متخلفين توجه قرار شده است که بيان مي‌کند همانطور که متخلفين در انجام فعاليت‌هاي خلافکارانه خود مداومت دارند، مسوولان نيز در گرفتن و ول کردن خلافکارها استمرار دارند. با اشاره به خبري از روزنامه‌هاي آن روز‌ها، مباهات مي‌کند به چنان مسوولاني که حداقل سالي يکبار خلافکاران را مي‌گيرند و ول مي‌کنند تا کاملاً بيخ و پي اقداماتشان مستحکم گردد.

 

در «سمينار رشوه و رشوه‌ خواري» نيز آنقدر وجود اين معضل اجتماعي را در اجتماع نادر مي‌داند که گويا رشوه و رشوه خواري فقط در حد شايعاتي است که ميان مردم دست به دست مي‌شود، تا حدي که بحث در اين مورد را «بي‌نمک» مي‌پندارد.

در ادامه نيز توصيه مي‌کند که وجود اين شايعات ممکن است در آينده معضلاتي را ايجاد کند. پس بهتر است سمينارهايي ايجاد شود که مضرات رشوه و رشوه خواري را براي آيندگان شرح دهد.

به هر ترتيب اين دو طنز نوشته به خوبي نشان‌دهنده شيوه نگارش طنز در دهه ?? است که کيومرث صابري فومني با نشريه گل‌آقا در آن پيشرو است.

طنزي در لفافه که هر شهروندي حتي با دانش مختصري در زمينه علوم اجتماعي، و يا حتي آن‌هايي که مرتکب خطاهايي آن چناني مي‌شوند، آن‌را درک مي‌کنند و شيريني‌اش را مي‌چشند.

 

مکتب خانه طنز که پيش از همه‌گيري کرونا به صورت حضوري در محل حوزه هنري تهران و به همت دفتر طنز برگزار مي‌شد، پس از کرونا با همکاري دفتر طنز و پايگاه خبري گلوني توسط رضا ساکي به صورت مجازي و در بستر وبينارهاي گلوني برگزار مي‌شود.

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313565
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.