مجموعه طنز‌آوران ایران راهی کتاب فروشی‌ها شدند

مجموعه طنز‌آوران ایران راهی کتاب فروشی‌ها شدند

«طنزآوران ایران» گزیده‌ای از هزار سال طنز فارسی است که ابوالفضل زرویی نصرآباد با همکاری نسیم‌ عرب‌امیری در طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵  آماده چاپ کرده بود و حال پس از چهار سال از درگذشت او، نخستین سری آن از سوی انتشارات نیستان وارد بازار کتاب شده است.

در شرایطی که بازار کتاب و رسانه با انواع شوخ طبعی‌های کم‌مایه و بی‌مایه احاطه شده است. زرویی نصرآباد به عنوان طنزنویسی پیش‌رو و خوش‌نام که همواره در اندیشه آموزش و پرورش نسل جدیدی از طنزنویسان بود، در آخرین سال‌های حیات خود دست به کار شده و با همکاری نسیم عرب‌امیری به گزینش، انتخاب و گردآوری آثار طنزنویسانی کمتر شناخته شده‌ای همچون فوقی یزدی در کنار اسامی شناخته شده‌ای مثل عبید زاکانی، جامی و انوری روی آورده است.

مجموعه طنز‌آوران ایران

بی‌شک اهتمام زرویی به چنین کاری ریشه در نیاز جوان‌های طنزنویس امروز به منابعی درخور و شایسته در حوزه طنز داشته است و برای این منظور چه کسی با صلاحیت‌تر از او که بخش زیادی از عمرش را چه با تاسیس دفتر طنز در حوزه هنری و چه با برگزاری نخستین شب شعرها و و جشنواره‌های طنز صرف پرورش و تربیت طنزنویسان جوان کرد.

زرویی نصرآباد در مقدمه‌ای که در سال ۱۳۹۵ بر این مجموعه کتاب نوشته، درباره اهمیت ادبیات شوخ‌طبعانه چنین بیان کرده است: «ادبیات شوخ‌طبعانه را می‌توان همزاد ادبیات جهان دانست. شوخ‌طبعی و شیرین‌زبانی از خصلت‌های انسانی است و ناگفته پیداست که هنر و ادبیات به عنوان حاصل یا برآیند تفکر، خلاقیت، احساس و عاطفه‌ی انسان، از خلق و خوی او تاثیر می‌پذیرد.

شاعران و نویسندگان پارسی‌گوی هم به گواهی قدیمی‌ترین آثار ادبی این قلمرو زبانی، شوخ‌طبعی را، هم در خلق آثار کاملا شوخ‌طبعانه و هم به صورت ضمنی و چاشنی در آثار دیگر به کار گرفته‌اند».

بی‌شک اهتمام انتشارات خوش‌نامی چون کتاب نیستان به انتشار گزیده‌ای از هزار سال طنز فارسی نشان از نیاز طنزپردازان امروز به منابعی درخور در حوزه طنز دارد و در شرایطی که طنز و شوخ‌طبعی در رسانه‌های مثل مطبوعات و روزنامه‌ها کم‌رنگ و بانگاه بدبینانه بی‌رنگ شده است گواهی بر اهمیت قائل شدن این ناشر به نگاه تخصصی در حوزه طنز است.

هشت جلد کتاب «طنزآوران ایران» شامل گزیده طنزهای عبید زاکانی، انوری ابیوردی، فوق الدین یزدی، شهاب ترشیزی، ابواسحاق حلاج شیرازی، حکیم سوری، گزیده طنزهای منثور جامی و گزیده طنزهای منظوم جامی می‌شود. این مجموعه با چاپی وزین و طرح جلدهایی شکیل از حمید مازیار وارد کتاب فروشی‌ها شدند.

پایان

برای مطالعه سایر مطالب مرتبط اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=316631
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.