فیلم جنگ جهانی سوم؛ اگر هیتلر ایرانی بود

فیلم جنگ جهانی سوم؛ اگر هیتلر ایرانی بود

نویسنده: مهدی صالحی

شاید شما هم مثل خیلی‌های دیگر و خیلی‌های دیگر مثل ما مشتاق دیدن فیلم جنگ جهانی سوم تازه‌ترین ساخته هومن سیدی در ژانر کمدی سیاه بر روی پرده سینما به‌جای خانه و نسخه قاچاق آن باشید.

این فیلم که با بازی محسن تنابنده توانسته در جشنواره ونیز سال ۲۰۲۲ برنده بهترین فیلم برای هومن سیدی و بهترین بازیگر مرد برای محسن تنابنده شود در جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو در سال ۲۰۲۲ برنده جایزه ویژه هیئت داوران و در جدیدترین جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول در سال ۲۰۲۳ برنده جایزه لاله طلایی گردد که از این نظر قابل تقدیر است.

همچنین این فیلم به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شد که نتوانست وارد بخش مسابقه شود.

داستان فیلم در مورد شکیب (محسن تنابنده) کارگر روزمزدی است که بعد از فوت همسر و دخترش در یک زلزله با خانمی ناشنوا به نام لادن (مهسا حجازی) آشنا می‌شود و با هم قرار ازدواج می‌گذارند.

یک روز شکیب برای کار به پروژه‌ای ساختمانی می‌رود که محل ساخت دکور فیلمی در مورد بخشی از زندگی هیتلراست و پس از اتفاقی که برای بازیگر نقش هیتلر می‌افتد کارگردان او را به عنوان هیتلر انتخاب می‌کند و او کم کم خود هیتلر می‌شود و دست به جنایتی بزرگ می‌زند.

فیلم جنگ جهانی سوم در واقع نسخه ایرانی زندگی هیتلر است با این تفاوت که به صورت مستقیم به آن اشاره نمی‌کند ولی همان بلاهایی که به سر هیتلر نازل می‌شود و همان کارهایی که او می‌کند را به نحوی دیگر نشان می‌دهد.

مثلاً هیتلر قبل از معروف شدن و رسیدن به ریاست حزب نازی دوره‌ای را در زندان به سر می‌برد که در اینجا هم شکیب به زنان می‌رود و بر اثر یک اتفاق بعد از آزادی از زندان تبدیل به هیتلر می‌شود.

حرکات و کارهای فیلم در لحظاتی ما را به یاد فیلم دیکتاتور بزرگ ساخته چارلی چاپلین می‌اندازد.

زمانی که شکیب با لوستر بازی می‌کند، تداعی کننده بازی چاپلین با کره زمین است و یا تبدیل شدن یک کارگر روزمزد به یک آدم قدرتمند هم دقیقاً همان مسیری است که چاپلین رفته است.

او هم اول یک آرایشگر بود و بعد هیتلر شد و شاید این‌گونه نماها بوده که توانسته است نظر منتقدان و بینندگان را به خود جلب کند.

فیلم جنبه آموزشی هم دارد و با یاد دادن زبان اشاره ما را در درک بهتر اخباری که برای ناشنوایان پخش می‌شود کمک کرد.

البته به دلیل عدم ترجمه و تنها با تکرار فراوان یاد گرفتم که اگر دستت را به دو طرف سینه بچسبانی می‌شود زن. برای یادگیری سایر کلمات باید چند مرتبه آن را ببینم تا بقیه کلمات را بفهمم.

فیلم از همان ابتدا با سکوت مطلق و با زبان اشاره شروع می‌شود و چند دقیقه‌ای بر همین منوال است و این از همان لحظات دلهره‌آور است که ای وای فیلم صامت همراه با زبان اشاره. ولی همین که شکیب از خانه بیرون می‌آید صدا هم به فیلم اضافه می‌گردد و این دلهره به شادی و شعف تبدیل می‌گردد.

گروه نویسندگان این فیلم که شامل هومن سیدی، آرین وزیر دفتری و آزاد جعفریان توانسته‌اند از یک کمدی سیاه فیلم را به سمت یک تراژدی دلهره‌آور ببرند و نشان دهند چگونه یک انسان می‌تواند با داشتن خوی حیوانی بدتر از یک حیوان درنده باشد.

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=318092
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.