فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز

 

 

کتاب «فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز» اثر محمد رضا اصلاني؛ در چاپ اول از سوي نشر کاروان راهي بازار کتاب شد و پس از آن با ويرايش تازه توسط انتشارات مرواريد منتشر شد. اين مجموعه شامل فرهنگي تخصصي در زمينه‌ طنز در ايران است. اين کتاب مشتمل بر مدخل‌هايي است که به حيطه‌هاي مختلف طنزهاي نوشتاري و گفتاري و نمايشي مي‌پردازد. گفتني است که بيشتر اين مدخل‌ها شامل نمونه‌هايي از مشهورترين و مطرح‌ترين آثار طنز در ادبيات فارسي است.

 

کتاب حاضر داراي مدخل‌هاي خاص فرهنگ ايراني مانند تعزيه، کميک، جشن انگورچيني، خروس بازي، کاريکلماتور و… است. و همچنين شامل مدخل‌هاي خاص فرهنگ غربي مانند خنده‌ کارناوالي، ضيافت دلقک‌ها و… و مدخل‌هاي خاص فرهنگ عربي مانند ادبيات  نوادر  و … است.

 

گفتني است که  در اين کتاب ريشه‌شناسي واژگان و معادل‌هاي هر مدخل در زبان‌هاي ديگر نيز فراهم شده است. با توجه به اين ويژگي‌ها اين اثر مي‌تواند مرجع معتبري براي تمام کاربران حرفه‌اي و خوانندگان و علاقه‌مندان عادي طنز باشد.

 

محمدرضا اصلاني (همدان) در بيست و يکم و خرداد ماه سال۱۳۴۷ در تهران متولد شد. وي دکتراي رشته‌ زبان شناسي همگاني دارد. از او تاکنون چند کتاب و مقاله در نشريات مختلف چاپ شده است. اولين کتاب او با نام «بهرام صادقي، دفتر هفتم چهره‌هاي قرن بيستمي ايران» در سال ۱۳۸۱ و دومين کتابش با نام «صادق چوبک ,دفتر دهم چهره هاي قرن بيستمي ايران» در سال ۱۳۸۳ منتشر شد. اين نويسنده در سال ۱۳۷۸ برندة جايزة قلم بلورين ششمين جشنواره مطبوعات و به عنوان بهترين منتقد ادبي سال برگزيده شد. و همچنين در سال ۱۳۸۲ رتبه‌ اول سومين جشنواره کتاب معلم را کسب کرد.

 

کتاب «فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز» در قطع رقعي در ۴۰۰ صفحه؛ شامل بيش از ۳۰۰ مدخل و بيش از ۱۰۰ مدخل دايرة المعارفي و همراه با نمونه‌هاي متعدد برگزيده از آثار شاخص ادبيات ايران و جهان است که توسط انتشارات مرواريد منتشر شده است.

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313641
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.