ظرفيت گويش محلي در طنز و فکاهي

 

کارگاه اسرار و ابزار طنزپردازي با حضور استاد يوسفعلي ميرشکاک، يکشنبه ششم بهمن ۱۳۹۸ در سالن آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري برگزار شد.

 

در ابتداي جلسه استاد ميرشکاک با اشاره به نوشته‌هايي که با موضوع طنز يا فکاهه با گويش‌ها و لهجه‌هاي مختلف ارائه مي‌شوند گفت: يک گويش يا لهجه شيرين (مثلاً مشهدي، اصفهاني يا گيلگي) و صرفاً استفاده از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي آن گويش يا لهجه، براي طنز يا فکاهه ساختن کافي نيست و اين عنصر بالقوه، زماني بالفعل، کارآمد و مؤثر خواهد شد که اول مضمون و سوژه موردنظر، مستعد و مطلوب طنز يا فکاهه باشد ودوم اينکه نگاه خالق اثر به آن موضوع و سوژه رندانه، طنازانه، جالب، نشاط‌آور و شايد حکمت‌آميز باشد.

 

در ادامه کارگاه اسرار و ابزار طنزپردازي چند قطعه مشهور از ايرج‌ميرزا توسط يوسفعلي ميرشکاک خوانده و به ظرايف و لطايف زباني، صنايع و بدايع ادبي و شواهد و دقايق شاعري آنها اشاره شد.

 

در بخش ديگر اين کارگاه و در ادامه بازخواني ديوان حافظ، غزلي از حافظ خوانده شد.

 

 غزل شماره ??? با مطلع:

خستگان را چو طلب باشد و قوّت نبود

گر تو بيداد کني شرط مروّت نبود

 

در ادامه اين شعر از نظر زيبايي‌شناسي، رندي، ظرافت و طنز بررسي شد.

 

در بخش پاياني «ميثم يوسفي»، «رزيتا قبادي»، «مرتضي رحيمي»، «ريحانه فرزي»، «محمد محمدي»، «عليرضا يعقوبي»، «محمدحسن صادقي» و «عباس ثمري» آثار طنز خود را خواندند و آثار خوانده شده نقد و بررسي شد. 

 

کارگاه اسرار و ابزار طنزپردازي به همت دفتر طنز حوزه هنري و با حضور استاد يوسفعلي ميرشکاک يکشنبه‌ها ساعت ۱۷ در حوزه هنري برگزار مي‌شود.

 

حضور در اين کارگاه براي عموم علاقه‌مندان به طنز و ادبيات آزاد و رايگان است.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313218
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.