طرز طنز منتشر شد

 

 

کتاب «طرز طنز» اثر صابر قديمي منتشر شد. اين اثر پژوهشي که به بررسي بديع در شعر طنز معاصر مي‌پردازد به همت دفتر طنز حوزه هنري و انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد.

 

يکي از مشکلات علاقمندان به طنز و نوآوران و شاعران طنز، کمبود منابع آکادميک و غير ذوقي پيرامون طنز و ساير شاخه هاي شوخ طبعي است . مخصوصا پيرامون طنز معاصر ، مقاله‌ها و کتاب‌هاي بسيار محدودي تبين و متشر شده است . ضمنا در ارتباط با تمهيدات بديعي معمولا نمونه‌هاي مشخصي وجود دارد و در کتاب‌هاي مختلف تکرار مي‌شوند . معرفي صنايع بديعي موثر در ساخت طنز و ارئه تمامي ابيات مرتبط، براي اولين بار در اين کتاب اتفاق افتاده است. پنجاه و دو صنعت بديعي و بيش از دو هزار بيت ناب از استادان شعر طنز معاصر معرفي و ارائه شده‌اند .

 

هدف از اين تحقيق دستيابي به ابزارهاي مهم بديعي در شعر طنز معاصر و ارائه بهترين نمونه‌هاي هريک از اين صنايع است که طنزپردازان از آن‌ها براي افزودن تأثير بر مخاطب استفاده مي‌کنند. همچنين شناسايي شگردهاي پربسامد بديعي اين شاعران و به‏ تبع شعر طنز معاصر، هدف ديگر اين پژوهش به حساب مي‌آيد.

 در انتخاب طنزپردازان در اين تحقيق سعي شده است که ‏ـ با رعايت بازه‌هاي زماني‏ ـ در هر دوره آثار يکي از قله‌هاي طنز ايران، که نسبت به ساير طنزپردازان هم‌عصر در به‌کارگيري ابزارهاي بديعي برتري داشته‌اند، بررسي شود. از ميان طنزپردازان نام‌آشناي معاصر کشور در اين پژوهش به آثار ايرجميرزا، ابوتراب جلي و ابوالفضل زرويي نصرآباد توجه شده است و بيش از دو هزار بيت به تفکيک صنايع طبقه‏بندي شده‏اند. نتايج اين پژوهش ‏ـ که حاصل بررسي همه اشعار طنزپردازان اشاره ‏شده است ‏ـ ثابت مي‌کند دليل عکس، هنجارگريزي‌هاي زباني (شامل ملمع، زبان عاميانه و…)، مقايسه، ارسال‏ المثل و ادماج پربسامدترين ابزارهاي بديعي در شعر طنز معاصر به شمار مي‌آيند.

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313210
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.