سنگ‌پاي قزوين به دگرخند آمد

 

 

۱۲۹اُمين نشست دگرخند با موضوع معرفي و بررسي کتاب «سنگ‌پاي قزوين» و فعاليت‌هاي دفتر طنز حوزه هنري در استان قزوين دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ در سالن زنده‌ياد فردي حوزه هنري برگزار شد.

در اين نشست؛ با حضور شاعران و طنزپردازان استان قزوين و تهران و علاقه‌مندان به ادبيات و طنز از کتاب «سنگ پاي قزوين» رونمايي شد.

مهران حسيني، گردآورنده کتاب «سنگ پاي قزوين» با بيان اينکه اين کتاب مجموعه‌اي است از جلسات شعر طنز سال ۹۰ تا ۹۴ حوزه هنري قزوين، گفت: قزوين در پيشينه‌اش تا به امروز اسامي بزرگي را به خود ديده است و بزرگ‌ترين اين چهره‌ها عبيد زاکاني است که شخصيتي تکرارناپذير و الگوي بسياري از طنزپردازان است. از مشروطه به بعد نيز شخصيتي مانند علي‌اکبر دهخدا را در قزوين داريم که در ادبيات و زبان فارسي کشورمان کار بزرگي کرده است. ايشان در ساخت طنز هم با آثاري مانند چرند و پرند و … بسيار مطرح و تاثيرگذار بوده است. استاد مجابي تاريخ دو جلدي طنز ايران را منتشر کرده‌اند و بهاءالدين خرمشاهي، حافظ پژوه معاصر، هم از ديگر بزرگان استان قزوين هستند.

معتقدم خيلي از اين کارها فردي بوده است. کار گروهي به آن شکل که بخواهيم جلساتي مانند کارگاه يا شب شعر طنز در استان قزوين نداشته‌ايم و از سال ۹۰ به بعد، دفتر طنز حوزه هنري کمک کرد تا شهرستان‌ها هم وارد عرصه طنز شوند و سختي‌هاي بسياري را گذرانديم تا رسيديم به اين فضا که شب شعر طنز داشته باشيم. البته امروز هم هنوز در شرايطي نيستيم که بتوانيم ماهيانه شب شعر طنز داشته باشيم.

قزوين مردم بسيار بذله‌گويي دارد و در اين شهر خيلي سخت است که کسي بخواهد طنز بنويسد و اثر طنزي را ارائه کند.

اين شاعر و طنزپرداز همچنين اظهار داشت: کتاب «کالاي ايراني» هم ديگر اثري است که شامل مجموعه نثرهاي طنزآميز با موضوع حمايت از کالاي ايراني است که به زودي منتشر خواهد شد.

حسيني با بيان اينکه از سال ۸۰ شعر مي‌سرودم و در حوزه ادبيات فعال بوده‌ام، عنوان کرد: کار طنز را از سال ۸۹ و در اوج شوخي‌هايي که در آن دوره با دولت مي‌شد شروع کردم. حضورم در جلسات شعر تهران هم به اين موضوع کمک کرد. در سرما و گرما به جلسات مختلف مي‌رفتم تا ياد بگيريم و مشق کنيم. يک کتاب از آثارم توسط نشر نيماژ به نمايشگاه کتاب خواهد آمد.

طنز فضاي تخصصي است و با مسائل اجتماعي سروکار دارد و خيلي وقت‌ها سهل‌گيري‌هاي مخاطب باعث مي‌شود که گاهي اين موضوع را ساده بگيريم. بايد آگاهي اوليه از ادبيات و زبان فارسي وجود داشته باشد تا در ادامه بتوانيم به نگارش طنز رو بياوريم.

 محسن دانشگرنژاد، شاعر طنزپرداز، نيز با بيان اينکه کار شعر را از کودکي و اوايل دهه ۶۰ شروع کرده‌ام؛ گفت: از سال ۸۰ و ۸۱ ضرورتي را احساس کردم و وارد حوزه طنز شدم و در نشريات آثار طنزم را منتشر کردم. وي در ادامه اشعار طنزي براي حضار خواند.

در ادامه ديگر شاعران قزويني علي نوري، نيلوفر ناظري و رحيم سليماني آثار طنز خود را براي حاضران خواندند.

در اين برنامه عليرضا لبش، حميد اسماعيلي، فرهاد موحدي، محمد جواد يثربي و محمد مهدي معارفي از شاعران و طنزپردازان خوب کشورمان نيز حضور داشتند.

نشست دگرخند به همت دفترطنز حوزه هنري؛ با موضوع بررسي کتاب‌ها و موضوعات مرتبط با طنز به صورت ماهيانه برگزار مي‌شود. حضور در اين نشست براي علاقه‌مندان آزاد است. برنامه‌هاي آتي دگرخند در سايت دفتر طنز حوزه هنري اطلاع رساني خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311652
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.