سلوک در سه سوت

کتاب سلوک در سه سوت که از زمان انتشار در طي کمتر از سه ماه پنج بار تجديد چاپ  و موفق به کسب رتبه پرفروش‌ها شده است، بي‌شک يکي از اتفاقات مهم ادبيات امروز ما به شمار مي‌آيد. شور و شوق تازه‌اي که انتشار اين کتاب در فضاي رخوت‌آلود صنعت نشر کشور ايجاد کرده، نشان مي‌دهد که اثر خوب هميشه ديده و خوانده مي‌شود و کشف موضوعات مورد علاقه مردم باعث جذب آن‌ها به کتابخواني مي‌شود. البته نبايد توانايي مولف را در ارائه مباحث مورد علاقه دست کم گرفت. مولف کتاب سلوک در سه سوت خود مي‌گويد: روزها و هفته‌هاي بسياري را در اين انديشه سپري کردم که چطور مي‌شود از ماست کره گرفت. حتي به سراغ تجربيات ادبي ساير کشورها در اين زمينه رفتم. و حالا فکر مي‌کنم که موفق شده‌ام. مولف در جديدترين گفتگويي که با نشريه ادبي «بگرد تا بگرديم» انجام داده با اشاره به اهميت شناخت جامعه و مردم گفته است: «متاسفانه مشکلي که هميشه در ميان اهل قلم و ادب و بروبچه هاي روشنفکر اين مملکت وجود داشته اين بوده که با نيازهاي جامعه‌شان آشنا نبودند.» مولف سپس ذکر مي‌کند: «من با حضور شبانه‌روزي در تاکسي‌ها و ايستگاه‌هاي اتوبوس و واگن‌هاي متروي شهر متوجه شدم که نياز اصلي مردم ما امروز اين است که چطور مي‌شود سه سوته به همه چيز رسيد.»

مولف در پاسخ خبرنگاري که از وي پرسيد: «حالا چرا سلوک را انتخاب کرديد؟» گفت: «براي اينکه رسيدن به آب و نان و پول در سه سوت، احتياج به شرايط خاصي دارد که براي همه مهيا نيست و من مي‌خواستم يک اثر مردمي بنويسم که براي همه افراد جامعه قابل استفاده باشد.»

 

منتقدان نيز معتقدند که کارايي و آساني روش ارائه شده در اين کتاب باعث اين اقبال گسترده شده است. در دوراني که هزينه خريد يک عدد قرص روان‌گردان ارزان‌تر از بسياري از اقلام ضروري زندگي است، روش پيشنهادي کتاب به راحتي براي همه قابل اجراست. يکي از منتقدان حتي پا را از اين هم فراتر گذاشته و مي‌گويد: «نه تنها با اين روش به سلوک مي‌رسيد بلکه در اين طور سلوک، با روياي آب و نان و پول خوش هستيد و ديگر به دنبالشان نمي‌دويد.»

 

گمانه زني‌هايي در پيش است که نشان مي‌دهد انتشار اين کتاب نه تنها بر بازار نشر تاثير مناسبي گذاشته بلکه با استفاده از اين فرصت و ارائه قرص‌هاي مناسب همراه با کتاب، مي‌شود در چرخه اقتصادي کشور نيز تحولي ايجاد کرد. منبعي که مايل به افشاي نامش نشد گفت: «براي قطع دست واسطه‌ها در اين ميان حتي صحبت‌هايي انجام داده‌ايم که توليد اين روان گردان ‌ها را خودمان انجام بدهيم.»

 

گرچه از گوشه و کنار اخباري مبني بر تجمعي اعتراضي از طرف انجمن مشاوران و روانکاوان بر عليه اين کتاب به گوش مي‌رسد. سخنگوي اين انجمن در گفتگويي تلفني اظهار داشته که «اگر قرار باشد قاطبه ملت با اين روش به سلوک برسند، ديگر هيچ کس حال بلند شدن از جايش و رفتن به پيش روانکاوها براي حل مشکلات ريز و درشت زندگي‌اش را نخواهد داشت.»

اما م.س.ش.ص.ض از خوانندگان پروپاقرص کتاب معتقد است که با خواندن اين کتاب نور جديدي به زندگي‌اش تابيده شده و وقتي طبق روش پيشنهادي کتاب فاز مي‌ترکاند، انجام هرکاري برايش شدني به نظر مي‌آيد. وي براي اثبات مدعاي خود شب پيش خود را از بالاي برج شهر به پايين پرتاب کرد و تاکنون اظهار نظر جديدي از نامبرده در دسترس نيست.

 

اما فقط جوانان نيستند که در گروه علاقه‌مندان به اين کتاب قرار مي‌گيرند. هژير جيم. که به تازگي جشن تولد ۱۰۰ سالگي خود را پشت سرگذاشته، مي‌گويد که با خواندن اين کتاب تولدي دوباره پيدا کرده است. او مي‌گويد: «تمام دوران جواني من با آموزه‌هاي بي‌اساسي گذشت که مي‌گفت براي رسيدن به هر حال خوش و دستاوردي در زندگي بايد تلاش کرد و عمر صرف کرد در حاليکه امروز مي‌فهمم که احتياج به اينهمه تلف کردن زمان نبود.» نامبرده در حاليکه به شدت احساساتي شده بود و صدايش مي‌لرزيد اضافه کرد: «ضرب المثل‌هاي بيهوده‌اي مثل «نابرده رنج گنج ميسر نمي‌شود» يا عقل سالم در بدن سالم، سال‌ها ما را از حال خوش بازداشتند در حاليکه من حالا خيلي خوشم.» هژير جيم  بعد از گفتن اين حرف چند عدد از قرص‌هاي روان گردان پيشنهادي کتاب را با هم بلعيد و لحظاتي بعد به خوشي ابدي رسيد.

 

همسر مولف نيز در گفتگويي با نشريه خانوادگي اظهار کرد: «همسرم از همان ابتدا به مباحث سلوکي و عرفاني توجه ويژه‌اي داشت و اعتقاد داشت که در جامعه مدرن امروزي ديگر روش‌هاي گذشته براي سير و سلوک پاسخگو نيست. او به دنبال روشي بود که با زمانه خود هماهنگ باشد.  ما خودمان با اين روش  در چند مرحله تا ته سلوک رفتيم و برگشتيم و حالا  مي‌توانيم معناهاي تازه‌اي از اشعار عرفاني هم بيرون بکشيم.»

در جشن امضاي کتابي که پس پريشب با حضور پرشور علاقه‌مندان کتاب و مولف برگزار شد، مولف  با مژده چاپ اثري جديد به علاقه‌مندان آثارش ابراز اميدواري کرده که در سال‌هاي آينده کتاب سلوک در دو سوت، يک سوت و شايد حتي نيم سوت را تاليف و به مشتاقان سلوک عرضه کند. 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313633
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.