روز جهانی کتاب کودک را خاطره انگیز کنیم

روز جهانی کتاب کودک را خاطره انگیز کنیم

نویسنده: محمدحسین دهقانی ابیانه

یکی از سوال‌هایی که ممکن است با بررسی تقویم به ذهنمان خطور کند، بحث روز کتاب کودک است.

چرا باید این روز دقیقا در ۱۳ فروردین، یعنی سیزده‌به‌در باشد؟ آیا دست‌هایی پشت پرده باعث این همزمانی شده‌اند؟

خوب است بدانیم که این روز با تولد هانس کریستین اندرسن، نویسنده کتب کودکان در یک روز است، اصلاً به همین خاطر این روز را روز جهانی کتاب کودک کرده‌اند؛ پس دست‌هایی آن‌چنان هم پشت پرده نبوده و بی‌جهت یک روز را انتخاب نکرده‌اند.

هانس کریستین اندرسن یکی از نویسنگان معروف دنیای کتاب کودکان است و هر کودکی حداقل داستان دختر کبریت‌فروش را شنیده و تا عمق جان، دلش سوخته است یا حداقل ته گرفته است.

اگر این را نشنیده باشد، دیگر با داستان جوجه اردک زشت آشنا هست و بعد از سرخوردگی همدردانه، دچار خوشحالی زایدالوصفی شده است.

اگر این داستان را نیز نشنیده است، برود داستان لباس جدید پادشاه را بخواند تا حساب کار دستش بیاید و بیخود و بی‌جهت زمانش را نگذراند.

دقیقا نمیدانیم در این روز چه اتفاقی می‌افتد اما هرجا اسم کودک و نوجوان می‌آید، ناگهان عده‌ای قیافه عاقل اندر سفیه گرفته و با صدای بَم یک جمله را تکرار می‌کنند: «کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارند.»

حال ما نمی‌دانیم این اهمیت در کدام قسمت خود را نشان می‌دهد. آیا فقط ذکر اهمیت محتوا برای این افراد، مهم است یا دقیقا چیزهای دیگرِ مربوط به محتوای این افراد مهم است؟

به احتمال زیاد فقط ذکر مهم بودن کودک و نوجوان، مهم است و محتوا را می‌توان با ترجمه‌های کتاب‌های کودک و نوجوان فرهنگ‌ متفاوت جبران کرد.

البته می‌توان بسیار مثبت‌تر نیز نگاه کرد و ذهن کودک و نوجوان را با فرهنگ‌های دیگر آشنا کرد، به هر حال فرهنگ دیگر است فرهنگ دیگر، غاز است.

برخی افراد ممکن است با نگرانی، نقش تربیتی کتاب را در نظر گرفته و تربیتی خلاف فرهنگ مطلوبمان را با کتاب‌های ترجمه‌ای بیان کنند که بهتر است به آن‌ها اهمیت ندهیم.

افرادی که صدایشان بَم هست و اهمیت کودک و نوجوان را چپ و راست بیان می‌کنند، بودجه دستشان می‌رسد و آن‌ها خوب می‌دانند که چه باید بکنند، بالاخره کم الکی نیست، بودجه را دست کار درست می‌دهند تا از محتوای مطلوب حمایت کند.

این افراد نگران، بهتر است نگران تربیت خودشان باشد؛ اصلا مگر آن‌ها که با محتوای مطلوب تربیت شده‌اند، تربیت درست و حسابی دارند؟ این افراد بسیار بی‌تربیت هستند که نگران هستند. بیش از این به این بی‌تربیت‌ها نپردازیم.

روز جهانی کتاب کودک در اکثر سال‌ها، مقارن با سیزده‌به‌در است و می‌توان با خاص کردن این روز و آشنا کردن کودکان با کتاب طبیعت، آن را خاطره‌انگیز نمود.

پیشنهاد می‌شود برای خاطره‌انگیزتر کردن این کتاب، آتش را در طبیعت روشن بگذاریم تا طبیعت گرم بشود و طنابی را به شاخه‌های درخت متصل کنیم تا شاخه‌ها، سوسول بار نیایند و شاخه‌های ضعیف، از چرخه زیستی حذف بشوند، از نگاهی دیگر نیز به کودکان، درس زندگی و قدرتمندی می‌آموزیم تا نشکنند.

پایان

برای مطالعه سایر مطالب اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317761
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.