خاطرات شمال مُمال محال است يادمان برود

شماره بيست‌وپنجم ماهنامه سه‌نقطه (مکتوب طنز [+ جد] فارسي) با تصويري از نجم‌الدين شريعتي بر روي جلد منتشر شد. پرونده‌ ويژه‌ اين شماره به خطه‌ سرسبز شمال ايران اختصاص يافته است.
شماره بيست‌وپنجم ماهنامه سه‌نقطه (مکتوب طنز [+ جد] فارسي) با تصويري از نجم‌الدين شريعتي بر روي جلد منتشر شد. پرونده‌ ويژه‌ اين شماره تحت عنوان «شمال‌مُمال محال است يادمان برود» به خطه‌ سرسبز شمال ايران اختصاص يافته است و نويسندگان به‌عنوان مسافران يا ساکنان آنجا درباره‌ اين موضوع يادداشت‌هايي خواندني‌ نوشته‌اند.
 
نخستين فصل سه‌نقطه‌ ?? کرسي آزادنويسي است که با مطلبي از مريم نظام‌دوست تحت عنوان «پول به زبان ساده يا چيز دوم به‌معناي چه چيز است» آغاز مي‌شود که اولين قسمت از سري يادداشت‌هاي اقتصاد به زبان آدميزاد است و نويسنده در آن مفاهيم پيچيده‌ي اقتصادي را ساده‌سازي مي‌کند. در بخش «همه‌چيز درباره‌ همه‌چيز» اين شماره اکبر ميرجعفري در يادداشتي با نام «بعضي چيزها درباره کله‌پاچه» به سؤالات مهمي درباره‌ يکي از مناقشه‌برانگيزترين غذاهاي ايراني يعني کله‌پاچه پاسخ داده است.
اکبر موسوي در مطلبي با عنوان «ابوالبقاء بباف، بقاء بياب» توضيح داده است که ابوالبقابافي چيست، چه تکنيک‌هايي دارد و چطور بايد از آن استفاده کرد؟ مهدي شريفي در «واريانس آن شش نفر و نصفي» در صفحه‌ فاصله کانوني قصه‌ يک عکس قديمي و داستان مربوط به آدم‌هاي آن عکس را برايمان روايت کرده است. ياسين کياني در «دون ديه‌گو چيز ديگري بود» از منظري متفاوت به اين پرداخته است که چرا مارادونا را بايد قهرمان ناميد.
 
اما پرونده‌ي ويژه‌ اين شماره با يادداشتي از مريم حسن‌نژاد تحت عنوان «کته‌کبابي بي‌عرفان و مداقه و ادا» آغاز مي‌شود که نويسنده در آن توضيح مي‌دهد شمال از کجا آمد، در طول تاريخ چه بر شمال گذشته است و از چه زوايايي مي‌توان آن را باز کرد.
فاطمه فهيمي در يادداشت «مرغابي‌هاي بي‌شعور در دامان طبيعت» شمال‌روان را دسته‌بندي کرده و به ملزومات شمال‌روي پرداخته است. اگر به دنبال يک راهنماي جامع و گام‌به‌گام براي سفر به شمال مي‌گرديد، خواندن مطلب مريم نظام‌دوست با نام «کاکل بلال و زغال روشن و بطري آب‌معدني» را به شما پيشنهاد مي‌کنيم.
پس از او رضا سعيدي ورنوسفادراني در «چرا هرجا مي‌رويد مي‌رقصيد؟» عليه گروهي از شمال‌روندگان دست به نفرت‌پراکني زده است. فاطمه خسرواني در يادداشتش با نام «اين جانوران شمال‌رونده» به‌عنوان يک شمالي به ما توضيح مي‌دهد که از نگاه ساکنان مناطق شمالي مسافران چند دسته هستند و هر دسته شامل چه کساني است. پس از او علي آينه‌ور شطحي در باب مقوله‌ شمال زده است که مي‌توانيد آن را در يادداشت «شمال، بغل، زباله، فرهنگ‌سازي» بخوانيد.
 
محمد صمدي در مطلب خود با نام «سيرترشي ماهيتاً نمي‌تواند نامحسوس باشد» گزارشي ارائه داده از آنچه در اجلاس اضطراري کارگروه ساماندهي شمال با حضور نمايندگان ارگان‌ها و نهادهاي ذيربط رخ داده است. محمد صاحبي در مطلبي با عنوان «اپاختر، سيخ و پيرمرد هيزم‌شکن» به اختلال سيخ‌پنداري و سيخ‌زدگي و حالت‌هاي مختلف آن مي‌پردازد. ميلاد ملاعبدالوهاب در «آن‌همه شور و حال چون توانم که از ياد برد» غزلي از حافظ را با نگاهي به شمال تفسير کرده است.
نفيسه رحماني با مطلبي درباره‌ي عادات ييلاق و قشلاق اقوام مختلف ايران با نام «شمال مرا چه کسي جابجا کرد؟» نيمخط سه‌نقطه‌ي ?? را کليد مي‌زند و با مطلب «باور کنيد شمال چيزهايي غير از جوج، دريا، جنگل و کمپ هم دارد» که درباره‌ي ديدني‌ها کمترشناخته شده‌ي شمال است آن را به پايان مي‌رساند.
 
«قر گردن هردمبيل در ميدان حسن‌آباد طهران» يادداشت اول تهرانشهر اين شماره است که ابراهيم افشار در آن نمايش‌هاي خياباني دو طناز خياباني به‌نام هردمبيل و هردمکلنگ در سال ???? تهران را بازسازي کرده است. محمدحسين افخمي در «کماکان در قيد حيات» نگاهي به موزه هنرهاي معاصر تهران انداخته است. «ييلاق‌هاي همايوني در تهران کجا بوده يا هستند؟» عنوان مطلبي است از اميررضا مهريزي که در آن به ييلاق‌هاي درباري داخل تهران پرداخته شده است.
جلال سميعي در يادداشت «تهران، نمونه واقعي چندصدايي» صداهاي چند گوشه از تهران را روايت کرده است. سيزدهمين و آخرين قسمت از بخش «استندآپ‌کمدي، ازالف تا ي» را در اين شماره مي‌خوانيد که محمود فرجامي آن را درباره‌ مکان‌هاي مناسب براي اجراي استندآپ‌کمدي نوشته است. سه‌نقطه‌ي ?? با يادداشتي از اسماعيل اميني با نام «گريز از انديشه‌ي قالبي» و درباره‌ نسبت طنزنويسي با آرمان‌گرايي به پايان مي‌رسد.
 
ماهنامه‌ سه‌نقطه با همکاري هنرمندان شيما جوهرچي، طيبه دالايي، فاطمه چاوشي، نفيسه رحماني، حامد رضوي، محمد رفيعي، حسين شمس، سيد محمد صاحبي، محمد صمدي، محمد باقري، فاطمه فهيمي، مرتضي کاردر، سحر نحوي، و ساير دوستان و آشنايان، و به مديرمسئولي اميد مهدي‌نژاد توليد و منتشر مي‌گردد.
بيست‌وپنجمين شماره سه‌نقطه، در ??? صفحه و با قيمت ??هزار تومان در کتابفروشي‌ها و فروشگاه‌هاي آنلاين عرضه شده است. / مهر

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313899
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.