حداد عادل: تاريخ ايران، تاريخ ادبيات است

 

مراسم پاياني بخش طنز و ادبيات جشنواره‌ي ملي جوان ايراني در سالن انديشه‌ حوزه‌ هنري برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايسنا، اميرحسين مدرس، در اين مراسم با اشاره به حضور گسترده و استقبال وسيع علاقه‌مندان از حوزه‌ي ادبيات، گفت: ما باور نمي‌کرديم که چنين استقبال و توجه پرشوري از سوي جوانان ايراني به بخش‌هاي مختلف جشنواره‌ي ملي جوان ايراني از جمله بخش طنز و ادبيات بشود.
او افزود: نام کشور ما با فرهنگ، تمدن و تاريخ درخشان و پويا گره خورده است؛ فرهنگي که هيچ هجومي قدرت آن را نيافته است که با آن مقابله کند، چه برسد که بخواهد آن را از بين ببرد. چنين فرهنگ و تاريخي قطعا تا ابد پا برجا خواهد ماند و تا نام ايران درخشان است، فرهنگ ايران‌زمين نيز درخشان خواهد ماند.
در ادامه، علي موسوي گرمارودي چند غزل خود را براي حاضران خواند. ابوالفضل زرويي نصرآباد و رضا رفيع هم شعر طنز خواندند.
در اين مراسم، غلام‌علي حداد عادل ـ رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي ـ در سخناني گفت: هنر وسيله‌ي لذت ‌بردن از زندگي است؛ اما اين لذت جسماني نيست؛ بلکه لذت روح است و باعث شادي و تعالي فرد مي‌شود. هنر مي‌تواند با همه‌چيز همراه باشد، هر شيء مادي را که درنظر بگيريم، مي‌تواند هنري باشد؛ مثلا سنگ يک ماده‌ي خشن در طبيعت است و هيچ جاذبه‌ي هنري ندارد؛ اما هنرمند سنگ‌تراش بدون از بين ‌بردن سنگ‌ بودن آن، صورت هنري به سنگ داده و آن را زيبا مي‌کند.
حداد عادل اين نکته را به جوانان يادآور شد که آن‌ها بايد ياد بگيرند زيبايي را در چيزهايي کشف کنند که ديگران قادر به کشف آن نيستند؛ به عنوان مثال، صداي آب يک موسيقي خاص دارد که اين يعني زيبايي.
رييس کميسيون فرهنگي مجلس شراي اسلامي اظهار کرد: تفاوت يک ادب‌شناس و شاعر که ذوق ادبي را در خود پرورش داده، با يک فرد عادي در اين است که او کلام زيبا را از غيرزيبا تشخيص مي‌دهد و از الفاظ معمولي، کلماتي مي‌سازد که روح او را صيقل مي‌دهند.
به گفته‌ي حداد عادل، تاريخ ايران، تاريخ ادبيات است و نام ايران در هر جايي که برده شود، افراد آشنا با فرهنگ، آن را با ادبيات شاخصش مي‌شناسند.
او در ادامه گفت: ما زبان فارسي را از پدران خود به ارث برده‌ايم و آيا هم‌اکنون مي‌توانيم اين ميراث را به طور گران‌قدر حفظ کنيم و به آيندگان بسپاريم؟ جوانان ايراني بايد از طريق زبان و قلم خود، زبان فارسي را از خطراتي که آن را تهديد مي‌کنند، حفظ کنند.
در پايان، برگزيدگان شاخه‌هاي مختلف بخش طنز و ادبيات جشنواره‌ي ملي جوان ايراني معرفي شدند که در بخش داستان طنز، آزاد قدرتي، بنفشه عزيز‌آبادي، فرهاد کوهپيما، آرزو مهبودي، آرش يوسف‌زاده برواتي، محسن صباغي، نازنين هنرخواه و افشين اميري؛ و در بخش شعر طنز، مصطفي حسن‌زاده، مجتبي احمدي، مهدي عالي، نسيم عرب‌اميري، زهرا دري، علي سليماني، علي افضلي و هادي شعبانيان برگزيدگان اين جشنواره بودند.
در بخش نثر طنز نيز افشين اميري ججين، آراد مشايخي، صالح‌ شخصي خازني، زهرا خليل‌زاده، رضا مولايي، محبوبه هاشمي، مريم شکراني و مهدي محمودي برگزيده و شايسته‌ي تقدير شناخته شدند.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311626
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.