به ياد گل‌آقا

يازدهم ارديبهشت ماه سالروز درگذشت کيومرث صابري فومني، گل‌آقاي مردم ايران است. گل‌آقا تاثير بسزايي بر طنز معاصر ايران گذاشت و بسياري از طنزپردازان به طور مستقيم و غير مستقيم در مکتب او آموختند. طنز عفيف و سالم از ويژگي‌هاي برجسته طنز گل‌آقايي است.

کيومرث صابري فومني در سال ۱۳۲۰ در صومعه‌­سراي گيلان متولد شد و تحصيلات ابتدايي خود را در فومن به پايان رساند. در سال ۱۳۴۰ بعد از اخذ ديپلم ادبي در رشته­ علوم سياسي دانشگاه تهران پذيرفته شد و در همان دوران اولين شعر طنز خود را در مجله توفيق به چاپ رساند. بعد از مدتي به تهران مهاجرت کرد و همکار ثابت مجله توفيق شد. در همان سال‌ها با محمد علي رجايي در «هنرستان صنعتي کارآموز» آشنا شد که اين آشنايي به دوستي و همکاري در سال­هاي بعد مي­‌انجامد. در سال ۱۳۵۷ مؤفق به اخذ مدرک کارشناسي ارشد در رشته ادبيات تطبيقي ­شد. بعد از انقلاب اسلامي نخست، مشاور فرهنگي رئيس­‌جمهور شهيد رجايي و پس از آن مشاور فرهنگي رئيس­‌جمهور آيت الله خامنه­‌اي ­شد. صابري در سال ۱۳۶۲ از مشاغل رسمي کناره‌­گيري مي­‌کند و سال بعد ستون طنزي را پايه­‌گذاري مي­‌کند که يکي از محبوب‌ترين ستون­‌هاي طنز بعد از انقلاب اسلامي مي‌­شود. در سال ۱۳۶۹ هفته­‌نامة گل‌­آقا را منتشر مي­‌کند که عنوان پرفروش­‌ترين مجله طنز بعد از انقلاب را داشت. سال بعد ماهنامه و سالنامه گل‌­آقا را نيز منتشر مي­‌کند. در سال ۱۳۷۸ هفته‌­نامه «بچه­‌ها… گل­‌آقا» را نيز منتشر مي­‌کند و  «مؤسسة گل‌­آقا» را به­ عنوان «خانه طنز ايران» اعلام مي‌­کند. کيومرث صابري فومني ۱۱ ارديبهشت سال ۱۳۸۳ درگذشت. روحش شاد و يادش گرامي باد.
مستند کوتاهي پس از درگذشت کيومرث صابري فومني با حضور ابوالفضل زرويي نصرآباد توسط دفتر طنز حوزه هنري ساخته شد که مي‌توانيد آن‌را از اين‌جا ببينيد.

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313305
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.