آيين کتاب‌نخواني در «سه نقطه» نوزدهم

 

نوزدهمين شماره ماهنامه طنز «سه‌نقطه» با پرونده‌اي با موضوع بسط و بررسي اصول، مباني و محتويات «آيين کتاب‌نخواني» به مدير مسوولي اميد مهدي‌نژاد منتشر شد.

 

در قسمت پرونده اين شماره از مجله «سه‌نقطه» مريم نظام‌دوست، فاطمه خسرواني، سيدمحمد صاحبي، هادي مقدم‌دوست، فاطمه فهيمي، حسام‌الدين مقامي‌کيا، مريم حسن‌نژاد، کوثر محبي و سيدمصطفي موسوي از فوت‌وفن‌هاي آيين کتاب‌نخواني و کتاب‌نخوانان موفق نوشته‌اند.

 

مريم نظام‌دوست در يادداشت «بشر، دو دست و اين همه کتاب» در جايگاه يک کتاب‌نخوان تا حد امکان غر زده است، فاطمه خسرواني در «اول لنگ، دوم کتاب» از خواندني‌هايي که خواندني نيستند و نسبت آن‌ها با سرانه مطالعه نوشته، سيدمحمد صاحبي در «با کتاب زير دوش» اشتراکات فوايد کتابخواني و استحمام را بررسي کرده است.

 

هادي مقدم‌دوست در «بدبختي يک دوتا نيست» کتاب‌هاي بي‌خودي و باخودي را معرفي کرده، فاطمه فهيمي در «کتاب نخوانيم، نمي‌ميريم» بعضي از علل کتاب‌نخواني را تبيين کرده، حسام‌الدين مقامي‌کيا در «ميکروب داره، لايک نداره» به منطقي‌ترين شيوه توضيح داده است که چرا نبايد کتاب بخوانيم.

 

مريم حسن‌نژاد هم در «از بلخ و نشابور تا گورستان پرلاشز + تاريخچه کتاب + مثبت هيجده» کتاب‌خواني و کتاب‌نخواني را از آغاز تا الان بررسي کرده، کوثر محبي با «بردار کتاب از برم و جام مي‌آور حاجي جان» شما را قانع مي‌کند که کتاب‌خواندن به درد نمي‌خورد و سيدمصطفي موسوي در «بسوز اوراق اگر هم رول مايي» آن‌هايي را که طاقت کتاب خواندن ندارند راهنمايي مي‌کند.

 

در بخش نيم‌خط «سه‌نقطه» که ضميمه «کمي تا قسمتي جدي‌تر» اين مجله است، سه يادداشت از نفيسه رحماني مي‌خوانيم؛ «کتابت را زمين بگُذار» که به کتاب در جايگاه يک منبع احتمالي آگاهي مي‌پردازد، «کتاب که نمي‌خري، ليوان هم نخر» که سير کتابفروشي‌ها را بررسي مي‌کند و «چرا ما کتاب‌نخوان‌ها دو قورت‌ونيم‌مان باقي است؟». شيرين حسن‌نژاد نيز در «کنجد، سوسن‌ها، مارادونا، ادبيات» کتاب، ادبيات و ارتباط آن‌ها با مارادونا را شرح داده است.

 

بخش «کرسي آزادنويسي» سه‌نقطه نوزدهم، با يوسفعلي ميرشکاک و «باب موش و مادر چاوز» که ادامه نظيره‌اش بر کليله و دمنه است آغاز مي‌شود. سيداکبر ميرجعفري هم در «همه چيز درباره همه چيز» با «يک گونه انار، هفتصدگونه انار» چراغ صفحه را در اين شماره روشن کرده، مهدي شريفي در فاصله کانوني سراغ عکس جديدي رفته و از «تنها عموي ارجينال من» نوشته است.

 

قسمت کرسي با نوشته جديد ياسين کياني در اضغاث احلام به پايان مي‌رسد، کياني در «واپسين سپر به دست‌ها» زندگي در زاهدان را از زاويه‌اي غير از آن‌چه شنيده و ديده‌ايم روايت کرده است. اين بخش باشگاه نويسندگان هميشگي «?نقطه» است که هريک در فرم و با بيان مخصوص به خود مي‌نويسند.

 

در «تهرانشهر» اين شماره از «سه‌نقطه» مريم حسن‌نژاد در تهران مرکز با «قيمت مي‌کنيم و از مغازه خارج مي‌شويم» از کتابفروشي‌هاي تهران نوشته است. محمدحسين افخمي هم داستان يک شهر را با «در خدمت و خيانت روشنفکران» ادامه داده است.

 

«جفت خوشحالان» نيز که از شماره قبل آغاز شده بود در اين شماره به سراغ اسماعيل آذري‌نژاد که رابطه عميقي با کتاب‌ها دارد رفته است. دوربين «سه‌نقطه» نيز در قسمت آلبوم با عنوان «آيين کتاب‌خري در تهران» بورس‌هاي رسمي و غيررسمي فروش کتاب را به تصوير کشيده است.

در شماره نوزدهم، پس از چند شماره فاصله سرويس «طنز جهان» با ترجمه‌ داستاني از زکريا تامر و آلبرتو موراويا به کار خود ادامه داده است. موسي بيدج و حسين يعقوبي ترجمه اين دو داستان را به عهده داشته‌اند.

 

«درباره طنز» نوزدهم نيز با هشتمين قسمت استندآپ کمدي محمود فرجامي، «در چيستي لوازم صحنه و کيستي‌ام سي» نکات قبل از رفتن روي صحنه را آموزش مي‌دهد و اسماعيل اميني در کارگاه طنز از «هزل چيست؟ هجو چيست؟» مي‌گويد.

 

ماهنامه «?نقطه» با همکاري شيما جوهرچي، فاطمه چاوشي، طيبه دالايي، نفيسه رحماني، حامد رضوي، محمد رفيعي، حسين شمس، سيدمحمد صاحبي، محمد صمدي، فاطمه فهيمي، مرتضي کاردر، سحر نحوي و… و به مديرمسئولي اميد مهدي‌نژاد در ??? صفحه و با قيمت ??‌هزار تومان منتشر و در کتابفروشي‌ها و دکه‌هاي روزنامه‌فروشي و فروشگاه‌هاي آنلاين عرضه شده است. ايسنا

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313589
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.